Det anklagende mennesket
Alle ønsker vi å påvirke hverandre. Fordømmelse er et av de virkemidler vi kan ta i bruk i forhold til det. Denne refleksjonen handler om fordømmelse. Hva er fordømmelse? Dette er helt opplagt en kraftig mekanisme, både i det sosiale samspill og i det sosiale spill. Man kan jo legge forskjellig i dette begrepet, men for meg har dette noe med å tilkjennegi at man synes noe er uakseptabelt. Det uakseptable henges på enkeltmennesker, eller grupper av mennesker. Selvsagt handler dette om grader. Og begrepet passer vel best på forhold som vi anser som grove eller legger et stort alvor i. Dette kan jo variere person til person og fra kultur til kultur. Det kan adressere:
1) Hva menneske er (f.eks. dum, homofil, jøde, pedofil, rasist eller psykopat)
2) Hva et menneske har (eller ikke har) (f.eks. tro, ikke-tro, penger klær, hus, oppfatninger eller standpunkter)
3) Hva et menneske gjør, ikke gjør, har gjort eller ikke gjort. Altså handlinger. (f.eks. tyveri, ran, hor, banning, voldtekt eller drap)
Fordømmelse inneholder ofte elementer av:
1) Frustrasjon
3) Aggresjon
4) Sosial distanse og fiendskap
5) Retorikk
6) Lav empati eller manglende vilje til å forstå
7) Forakt
8) Formynderi
9) Mobbing
10) Undertrykkelse
11) Opposisjon
12) teater
Fordømmelsen kan skje direkte, i forhold
til den det gjelder, eller indirekte ved at man snakker om den eller de man
fordømmer. Måten dette formuleres på kan også være både direkte og indirekte.
Det kan pakkes inn i bomull. Mennesker med dårlig samvittighet kan da også overtolke
andres utsagn som å være indirekte fordømmelse, uten at det nødvendigvis er
det.
Det anklagende mennesket er ikke alltid i en dominant
posisjon. Men, jeg vil påstå at formen og styrken på en fordømmelse avhenger av
anklagerens ressurser.
Jo svakere et menneske står ressursmessig, desto mer indirekte og innpakket
blir fordømmelsen. For, i en fordømmelse, ligger det som regel et signal om
både fiendskap og sosial avstandtagen. Det skal et kraftig mentalt mot til, for
et underdanig, menneske å fordømme den dominante i kraftige ordelag. Det har
skjedd, og det skjer kanskje oftere i moderne demokratiske samfunn. Men det er
jo fordi elitens personlige makt ikke alltid kan ramme opponenten. Men mest går
nok direkte fordømmelser andre veien. Den går fra den ressurssterke og høyt rangerte
til de mer svakerestilte grupper.
Når det gjelder indirekte fordømmelser så her historien selvsagt en helt annen.
Det kan gå fra alt småprat mellom mennesker til teologer og filosofer som
skriver egne verker om moral (inkludert meg selv). Enhver moralsk teori er jo
noe som ethvert menneske kan måle seg opp mot. Og i den grad man
ikke strekker til, kan man jo oppleve dette som en fordømmelse. Det er
fordømmelse i sin mest indirekte, men dog prinsipielle form. Man setter opp en
standard, kommuniserer den uten referanse til noen enkeltindivider. Så kan en
enhver som ikke rekker opp til standarden føle seg truffet.
Jeg føler meg ganske overbevisst om at
urtidsmennesket hadde en forestilling om skyld,
lenge før forestillinger
om årsak
og virkning ble oppfunnet. Begrunnelsen for den antagelsen er at det
sosiale spill er langt viktigere å ha begreper og forestillinger om, enn årsak
og virkning. Det er ikke dermed sagt at ikke urtidsmennesker også kunne se og
skjønne sammenhenger. Det jeg snakker om er å komme dit hen at fenomenene får
et navn og en refleksjon. Sannsynligvis har nok urtidsmennesket hatt en
forestilling om at alt som ikke var forårsaket av dyr eller menneskers
handlinger, måtte
være guder eller ånder. Det er aldri noe som bare skjer. Det er alltid noen
som gjør noe. Og på sett og vis, og dette er også poenget, så er det en slags trygghet
eller trøst i en slik tanke. For det handler om muligheten til å påvirke. Man
kan påvirke dyr og mennesker ved sin atferd,
og gudene, ja de går kanskje an å snakke fornuft til. Man
ber til dem, man ofrer til dem, man holder seg til deres restriksjoner og
man gjennomfører ritualene. Slik oppnår mennesket trygghet mot den rene
tilfeldighet.
Og dette ligger i oss den dag i dag. En avart av en slik mekanisme kan man
kanskje finne i diskusjonen om global oppvarming. Her er det jo en del diskusjon
om den kan være menneskeskapt. Uten at vi tar den diskusjonen nå, tenk om vi
fant ut at de endringer, vi ser, overhodet ikke er menneskeskapte. Tenk over
hva det egentlig betyr. For det innebærer jo at vi ikke kan gjøre noe fra eller
til i forhold til det videre forløp. Uten at det er en menneskeskapt komponent
i dette, så er faktisk mennesket, og vår klode prisgitt det som skjer. Er ikke
det en skremmende tanke? For hvor langt og hvor omfattende vil da denne, for
oss, tilfeldige utviklingen pågå? Her er ingen garantier.
Nei, vi mennesker ser helst at det står noen bak alt som skjer, enten det er noen vi kan be til, appellere til, eller fordømme. Denne mekanismen gir mye av samme effekten som religion. Den demper bekymringen og gir en opplevelse av kontroll og styring på det som skjer.
Derfor ligger det også en ryggmargsrefleks i mennesket at hver gang noe negativt skjer så er man på utkikk etter noen å klandre for dette.
Og selv når antikkens store filosof Aristoteles kommer så langt at årsaksbegrepet får fokus, så har han, i tillegg til den stofflige og bevirkende årsak, med seg den formale årsaken og formålsårsaken. De to siste handler om design, funksjon og formål. Dette ble en filosofi som preget hele middelalderen og som fortsatt preger vår tid. Riktignok har vitenskapsfilosofien for lengst avskrevet design og formål som basis for vitenskapelige forklaringer. Men, på flere områder, som i forhold til evolusjonsteori og menneskelig atferdspsykologi, så står den kampen fortsatt den dag i dag. Jeg tenker at det ligger dypt i oss dette, at det tryggere at det er noen som står bak, enn at det bare er noe som skjer.
På den tiden da Stoltenberg styrte hadde
jeg Peder
på tråden, nesten daglig. Peder var en opplagt skeptiker til det rødgrønne
prosjektet. Og mye er jo ufullkomment i vårt samfunn, så her er det nok av ting
å være misfornøyd med. Og Peder gikk langt i å pålegge den rødgrønne
regjeringen skylda for alt som var galt i samfunnet. Så, en gang, mens jeg var
i Thailand og måtte søke om visum for forlenget opphold, så er jo det et lite
byråkrati i seg selv. Mens jeg satt der og ventet (i flere timer) på
plastikkstoler, sammen med mange andre, og studerer en logistikk som godt kunne
vært Norge på 70-tallet, så fristes jeg til å sende en klage til Peder: «Dette
er den rødgrønne regjeringens skyld». Jeg sendte den aldri, men fortalte det
senere og vi lo av det. Og jeg tror han tok poenget. Men, igjen er det et alvor
i dette. Det handler om menneskets forsøk på å etablere håp, komme seg bort fra
meningsløsheten. Verden kan påvirkes. Verden kan bli bedre. Det gjelder bare å
få tak på de skyldige og få dem nøytralisert, så løser vi all verdens
problemer.
Poenget er altså at vår tilbøyelighet til fordømmelse og anklagelse har nær
sammenheng med en tro på kraften i den menneskelige vilje. Det gjelder særlig
de mektige menneskers vilje. Om bare de mektige mennesker hadde villet, så
kunne verden blitt slik og slik. For det
modne mennesket er nok en slik forestilling vel optimistisk.
Menneskesamfunnet er absolutt formbart, men på mange måter er også
menneskesamfunnet et offer for mennesket selv og dets natur. Det å
tilrettelegge for det optimale samfunn forutsetter en rasjonell forståelse av
mennesket selv, dets
natur, muligheter og begrensinger. Opp mot dette er strategien om å lete
etter skyldige i stedet for å lete etter konstruktive løsninger alltid
irrasjonell.
Som jeg tidligere har vært inne på, så utgjør den rene vitenskapelige tilnærming på menneskelig atferd en utfordring i forhold til mot fordømmelsen. Det er et sosialt spenningsforhold mellom skyld på den ene siden og årsakssammenhenger på den andre siden. Det som er verdt å reflektere over er at anklagen alltid har utgangspunkt i aggresjon. Her snakker vi om den typiske alfa-kombinasjonen av aggresjon og intuisjon. Med andre ord har den ingen annen rot i rasjonell analyse enn den den forestillingen man intuitivt har dannet seg om den man anklager. Det er altså vesentlig å konstatere at vi har en biologisk programmering som driver anklagen. Med andre ord en emosjonell impuls i retning av å ville se den anklagede lide eller å påføre den anklagede smerte og destruksjon. Formålet blir altså å nyte en annens lidelse og destruksjon. Man drives til å søke tilfredsstillelse ved å skape lidelse. Dette skaper en notorisk uvilje til innsats for å forstå den andre. Det er vesentlig å forstå at dette er før kognitive prosesser trer inn, med sine forklaringer og rettferdiggjøringer av det hele. Dette er den emosjonelle plattformen som ligger til grunn for tendensen til å anklage.
Opp på dette er selvsagt anklagen ofte motivert av det sosiale spill. Dominante mennesker kan fristes til å bruke anklagen som et virkemiddel til å definere andre inn i en nedverdigende rolle. Dette handler ofte om retorikk og hvor mye makt man har.
Mønstret er videre at den anklagende må forklare. Enhver forklaring appellerer
til fornuften.
Den inneholder analyse og forsøk på å etablere forståelse.
Og det er her spenningsforholdet oppstår. Fordømmelsen henter i stor grad sin kraft fra forestillinger om det meningsløse, uforståelige. For nettopp det som er meningsløst og uforståelig, signaliserer også umenneskelighet. Det plasserer individet i monsterverden, utenfor det menneskelige. Det å utløse overmaktens vrede over synderen, har store paralleller med steinaldermenneskets drap på byttedyr, som jo i aller høyeste grad også handler om begjær. Så kan dette også utvides til steinaldermenneskets drap på, slanger, innsekter, skadedyr eller farlige rovdyr. Det gir en tilfredsstillende godfølelse, den har absolutt gitt biologiske gevinster, som i sin tur gjør at vi har arvet egenskapen. Det å forstå individet blir en trussel mot alt dette. Og det truer med at tilfredsstillelsen glipper. Dette vil ikke villdyret ha noe av, og kjemper dermed med nebb og klør for å få sin tilfredsstillelse.
Disse blir da motsetninger, og det skaper et nullsumspill. For en holdbar forklaring blir da til en trussel mot den tilfredsstillelse det gir å få utløst sin aggresjon. Anklagerens beste retorikk mot forklaringen er å hevde at den anklagede rettferdiggjør seg selv. Men rettferdiggjøring handler om noe helt annet. Det handler om å hevde at ens handling er moralsk riktig. Det er noe helt annet enn forklaring. Man kan godt forstå situasjon og beveggrunner for at en person handlet som han gjorde. Men det gir ingen nødvendighet til å akseptere handlingen.
I den grad årsaksforhold avdekkes blir det mindre rom for den skyldbaserte ansvarliggjøringen. Dessuten kan det oppfattes som enklere å legge skylden på noen enn å gjøre all den etterforskning og analyse som skal til for å avdekke årsaksforhold. Det å klandre eller straffe noen kan dermed fremstå som en illusorisk løsning av problemet. På den måten kunne man i gamle dager legge skylden på hekser eller andre utsatte for sykdommer eller ulykker som skjedde. Også i forhold til de som oppfattes å handle klanderverdig begynner dette spenningsforholdet å gjøre seg gjeldende. Intuitivt innser vi at det er urettferdig å ansvarliggjøre noen for noe de ikke har hatt eller har påvirkning på. Vi kan ikke klandre noen fordi de mangler en arm eller fot. Men om problemet befinner seg som en forstyrrelse eller en begrensing på mentale ressurser så har man fortsatt et uvitenhetens vindu åpent for fordømmelse. Innenfor dette vinduet er der fortsatt rom for karakteristikker som, dum, umoralsk eller ond. Men etter hvert som vitenskapen vokser fram får vi stadig flere navn på fysiske defekter og tilstander som påvirker vår atferd. For 500 år siden trodde man at epilepsi kom av at vedkommende var besatt av onde ånder. Det kunne ende med en forferdelig skjebne. I løpet av de siste hundre årene har vi fått diagnoser som Schizofreni og Tourettes syndrom. Man kan jo bare tenke seg hvilken skjebne som ventet en tenåring som gjentatt og ufrivillig lirer av seg bannskap, for 4-500 år siden. I dag vet vi mye mer om mekanismene bak. Og det som kanskje er skremmende for noen er at dette er mekanismer som ligger på et kontinuum, fra de mest ekstreme tilfeller til det normale mennesket. Og etter hvert som vi skjønner flere og flere nyanser i mekanismene bak dette, etterhvert som flere og flere mekanismer bak menneskets atferdsmønster blir forstått og får et navn, jo mer skrumper vinduet for fordømmelse inn. Etter hvert som vitenskapens flyter inn og fyller hullene, vil vår gamle mentale forestilling om sjelen, eller ånden fortrenges ut. Selvsagt vil man aldri komme helt i mål med dette. Det ligger enormt mye vitenskapelig innsats i å ta steget videre og trenge mer og mer detaljert inn i dette mektige biologiske informasjonssystemet som den menneskelige hjerne utgjør. Men trenden er klar. Jo mer vi vet, desto mindre plass blir det igjen til fordømmelsen. Det er en nær sammenheng mellom denne problemstillingen og den gamle forestillingen om menneskets frie vilje.
Det å bli anklaget er alltid en sterk belastning for individet. Normalt sett vil det utløse sterke forsvarsmekanismer. Disse vil i sin tur øke konfliktnivået og kjøle ned det sosiale klima. For stor dosering av fordømmelse vil til slutt virke irrasjonelt. Det går over i det sosiale spill, i stedet for at mennesker gir og tar, forstår og samspiller for å komme frem til de beste løsningene.
Den empatisk etiske konsekvensen av dette er at det ikke er rasjonell plass for den overgripende objektive sosiale fordømmelse av hverken grupper eller individer. Men samtidig innser vi at fordømmelse er et av de kraftigst virkemiddel tilgjengelig for påvirkning av atferd. Dette er nært knyttet til individets sterke tilbøyelighet til å søke å unngå skam. Dette er et virkemiddel som har vært i bruk i alle tider, og det ligger intuitivt i oss. Den rasjonelle erkjennelsen opp i dette er at dette er et virkemiddel. Og ethvert bruk av virkemiddel må ha et formål og man må ha god innsikt i effekten av det. Her har vi et virkemiddel med velkjente bieffekter. Den empatisk etiske tilnærming er at alt dette må kalkuleres inn dersom man vurderer å ta det i bruk. Den nødvendige konklusjonen er at det må brukes med stor varsomhet. Da snakker jeg spesielt om bruk av dette på samfunnsnivå.
Selvsagt er det nødt til å være slik at
individer har en konstant dialog seg imellom, også om det som er ugreit. Denne
type åpenhet er en forutsetning for det gode sosiale samspill. Og i den grad
det som kommuniseres handler om det imellom oss som er ugreit så kan det jo
oppfattes å ligge fordømmelse i dette. Selvsagt handler dette om en skala. Det
går et kontinuum mellom det som er akseptabelt og det som er uakseptabelt. I
den grad vi snakker om det uakseptable så må man også fordømmelse kunne være et
aktuelt virkemiddel. Og selvsagt kan det oppleves både rettferdig og nødvendig.
Men det jeg har tenkt å fokusere på her er å reflektere litt over forskjellen
mellom det å bedømme individet og det å bedømme individets handlinger. Selvsagt
har vi en sammenheng fra mentale prosesser til handling til handlingens
prosesser. Her er det vesentlig å skille mellom det
som skaper handlingen og det som handlingen skaper. Det
som skaper handlingen er de mentale prosesser i individet. Handlingen
i seg selv er en hendelse.
Det som handlingen skaper, kaller vi for konsekvenser.
I forhold til vår problemstilling så blir det jo vesentlig for etikken å forstå
sammenhengen mellom individet som skapte handlingen og konsekvensene den fikk.
For hvis det er slik at dette er to sider av samme sak, da åpner vi for
bedømming og fordømmelse av individet på bakgrunn av handlingens konsekvenser.
Intuitivt innser de fleste av oss at denne forenklede koblingen ikke kan være
rettferdig. Jeg kan fyllekjøre, kjøre i grøfta og ødelegge bilen. Det er jo galt
nok. Men jeg kan også fyllekjøre og treffe en buss, full av ungdommer, og
bussen tar fyr og 15 ungdommer brenner inne. Poenget med dette er å fokusere på
at en og samme handling kan få vidt forskjellige konsekvenser, uten at det
handlende individ har noen kontroll på det.
Men samtidig kan vi jo også innse at det nødvendigvis er en sammenheng mellom det individet som skaper handlingen, og de konsekvenser handlingen skaper. Om det ikke var det, vil jo all handling ha tilfeldige resultater. Rasjonalitet blir umulig. Spørsmålet er hva denne sammenhengen er. Svaret på dette spørsmålet er jo at dette henger sammen med individets evne og treffsikkerhet i forhold til å forutse konsekvenser av egne handlinger. En som er flink til dette, vil oftere kunne unngå farlige handlager og oftere kunne oppnå egne hensikter med sine handlinger. En svakere person vil ha mindre treffsikkerhet og selvsagt også større risiko. Hva er forskjellen på disse to? Kanskje kan vi liste opp tre funksjoner som påvirker dette. Det er kognitive funksjoner, som for eksempel fornuft, hukommelse og fantasi. Så er det kunnskap, eller virkelighetsoppfatning. Det tredje er evne til selvkontroll, noe som faktisk også i høy grad er styrt av den kognitive kapasiteten. Når vi setter opp listen slik så innser vi at dette i høy grad avhenger av individets mentale ressurser. Og dette er jo noe som i høy grad avhenger av individuelle forskjeller. Når vi lister det opp slik er det nærliggende å innse at det ikke er rettferdig å bedømme eller fordømme et individ på bakgrunn av handlingens konsekvenser alene.
Dette spenningsfeltet mellom individets
mentale indre, handlingen og de konsekvenser den medfører, er en vesentlig del
av filosofers meningsutveksling om moral. Immanuel Kant avviste fullstendig å
ta konsekvensene med i betraktning. Hans begrunnelse for det handlet nettopp om
individets manglende evne til å ha kontroll på konsekvensene. Kants hovedfokus
ligger derfor på sinnelaget bak, og da spesielt hva som var hensikten med
handlingen. Og på sett og vis er jeg enig med ham i akkurat den vurderingen.
Men virkeligheten er selvsagt mer nyansert enn som så. For hva med de
handlinger hvor der faktisk er samsvar mellom hva som er intensjonen og hva
konsekvensen blir? En gang for lenge siden forsøkte jeg å fange
opp akkurat den i en egen formel. Den sier at verdien på den moralske
handling = intensjon * konsekvens. Spørsmålet er om det er rimelig å bruke den
her. Altså hvis jeg vil drepe et menneske, jeg skyter, treffer og dreper. Da
har vi en handling hvor intensjonen samsvarer med konsekvensen. Jeg tenker meg
at de gamle filosofers store stridstema da blir: Er det grunn til å fordømme
det ene tilfelle mer enn det andre? Jeg har en hensikt om å drepe, jeg skyter
men bommer. Er det mindre kritikkverdig enn om jeg faktisk traff og drepte? Jeg
tenker at de aller fleste rettsinstanser vil bedømme disse scenarioene
forskjellig. I det ene tilfelle blir det overlagt drap, i det andre tilfelle
snakker vi om drapsforsøk. Problemet blir mer vanskelig jo mindre rasjonelt man
forholder seg til det. Et rasjonelt samfunn ville jo være veldig interessert i
å vite hvor farlig en person er. En person som ville drepe, men fikk det ikke
til, er like farlig som en som fikk det til. Sett ut fra en risikovurdering er
det altså rasjonelt å behandle disse to tilfellene likt.
Disse problemstillingene er jeg videre inne på her.
Mitt poeng med å dra denne refleksjonen her er å bevisstgjøre leseren i forhold
til urimeligheten ved unyansert å stemple mennesker på bakgrunn av de
konsekvenser enkelthandlinger noen ganger kan få. Bedømmelse av mennesker må
derfor ha større fokus på intensjonalitet enn på konsekvenser. Man må alltid sette
seg inn i saken, analysere og ikke minst bestrebe seg på å opprettholde
rasjonaliteten. Hva vil jeg oppnå med min reaksjon på dette? Hva er mest
hensiktsmessig, og hvilke etiske konsekvenser må jeg igjen ta med i det
regnestykket. Fordømmelse kan være en adekvat reaksjonsform, men den er slett
ingen nødvendighet. Det er ofte mer rasjonelt å forholde seg til det med andre
type virkemidler.
Se også her
og her
og her
og her.
Jeg har en hypotese om at ethvert samfunn tenderer til å peke ut en eller flere
grupper som man elsker å hakke på, og stigmatisere. Hypotesen bygger på den
observasjon at ingen samfunn er fri for slike grupper. Syndromet preges av
blindhet for diskriminering,
selvoppfyllende
stigmatisering, frykt,
forakt, hysteri,
sosial
utrenskning, hat,
moralsk
indignasjon, fiendebilder,
dirtyfisering
osv. Selv i Bibelen fortelles det om slike grupper på Jesu tid. Det var
spedalske, tollere og mennesker med mentale problemer. For 500 år siden kunne
det være hekser,
kjettere og vantro. For 50 år siden var det homofile
og kommunister. I dag er det romfolk, prostituerte,
seksuelle avvikere og spesielt pedofile
som er i fokus.
Årsaks-bildet bak dette er sannsynligvis svært sammensatt. Men siden tendensen
er noe som går igjen, snakker vi sannsynligvis om mekanismer
som stikker dypere enn tilfeldige strømninger i den enkelte kultur. Se også
her.
Jeg tenker at de forhold som preger dette bildet i stor grad også er fungerer
som bevirkende årsaker. Det virker moralsk skjerpende på befolkingen å
opprettholde fiendebilder
som en slags kontrast til det gode moralske mennesket. Jo mer umoral og
umenneskelighet vi kan tillegge dette heslige
motstykket til alt «vi står for», desto større blir den tilsynelatende barrieren
mot såkalt moralsk forfall. Videre vil sterke fiendebilder raskt medføre irrasjonell
frykt, gjerne nøret opp av konspirasjonsteori-lignende
folkeforestillinger. Ofte smitter hysteriet
over i det
juridiske systemet, og de utsatte blir på forskjellige måter kriminalisert
og straffet. Dermed har man jo en selvforsterkende
prosess hvor samfunnets måte og håndtere dette på, i seg selv fører individene
ytterligere ut i elendighet,
og delvis eksklusjon
fra samfunnet. Dette skaper både en sosial
- og moralsk
avstand til den eller de grupper som blir definert
ut. Se også her,
om selvoppfyllende profetier.
Et annet forhold, som kan virke inn, er ubevisst «theory of mind», som jo også
er en mekanisme for å anslå hensikt,
eller intensjon. Sannsynligvis er dette en mekanisme som er langt forut for
mennesker. Til og med hos fugler kan vi se dette. Det handler altså om å
benytte seg av kalkulerte gjetninger på andre
aktørers hensikter. I den grad dette er treffsikkert er jo dette en svært
nyttig egenskap. Så vi mennesker har kanskje en ubevisst tilbøyelighet til å
tillegge hensikt. Og det stikker
dypere enn vår fornuft. Så vi kan tendere til å se hensikt i alt som skjer.
Det religiøse utrykket for dette er jo at «Gud har en mening med alt som
skjer». Og, det kan gå så langt som til troen på at alt som skjer, alt som
beveger seg, det står det «noen» bak. For det primitive mennesket alle
hendelser tilskrives mennesker, dyr, eller noe overnaturlig, enten det er
demoner eller guder. Det at det står «noen» bak alt som skjer, fungerer også
som en slags betryggelse.
For det frir oss fra vilkårlighetens tyranni. Ingenting er så skremmende som
ulykker ut av det blå, som vi ikke kan gjøre noe for å sikre oss mot.
Menneskets søken etter trygghet motiverer ideen om at «det
står noen bak». Er det gudene, la oss ofre.
Er det demoner, la oss søke
gudenes beskyttelse. Er det dyr, la oss fange det og drepe det. Er det et
menneske,» la oss finne
de skyldige og straffe dem. Bare vi får kontroll på disse fæle monstrene så
blir alt så mye bedre». I vår fantasi, kan vi gjøre mennesker, eller grupper
mektige, demoniske eller onde. Alt dette er mekanismer som driver i retning av
å ville finne syndebukker. Og når syndebukkene
først er stemplet,
så åpner jo dette for all slags diskriminering,
plaging
og aggresjon.
Et tredje forhold som er vesentlig å nevne
er den mest fremtredende manifestasjon
av feminin aggresjon, nemlig angrep på andres omdømme.
For å angripe andres omdømme har man behov for skitne
karakteristikker
som kan anvendes som sosial
stempling. Utvikling av slike begreper skjer ofte i form av sosial
paleo-konstruksjon, gjerne over flere generasjoner. En typisk indikasjon på
dette er at det
går inflasjon i begrepet, som ofte ender opp som dikotomier; binære
konstruksjoner. De sosiale mekanismene handler jo da mest om baktalelse,
ryktespredning, eller direkte anklager. Det som skjer i disse prosessene er
at slike begreper stadig omfavner mer, blir mindre nyansert og blir til slutt
til et stempel; en sosial jøde-stjerne. De sterkeste begrepene som utvikles på
denne måten sammenfaller gjerne med kategorier for banning:
religion
og seksualitet.
Da handler det om blasfemi, hekseri, satanisme osv. Så har vi selvsagt begreper
som hore, onani, hor, sjøge, homofil og pedofil. I tillegg har vi jo selvsagt
alt som kan referere til sårbarheter, svakheter, særlig på det sosiale og
mentale planet, pluss alle andre moralske skavanker. Dette varierer med
kulturer og normer. Med normene følger alltid tilhørende
stemplings-karakteristikker. Hele dette spillet har selvsagt utgangspunkt i det
sosiale spill, aggresjon,
forakt
og hat.
Menneskets førstestrategi er ikke å gå inn i analyse av årsaksforhold. Det er
intuitivt lettere å forholde seg til «Hvem som har skylden» enn å finne ut «Hva
som egentlig skjedde». Da er vi igjen tilbake til spenningsforholdet mellom fordømmelse og skyld
på den ene siden og årsaksforhold og vitenskapelige forklaringer på den andre
siden.
Det å komme i kontakt eller berøring med
mennesker eller ting som er assosiert med slike foraktede
grupper kan gi det som kan kalles sosial kontaminasjon (eller
berøringsangst). Jeg har sett forsøk hvor noen blir bedt om å ta på ting, eller
kanskje ta på seg en genser og så får man etterpå høre at genseren f.eks. har
tilhørt Ted Bundy. Da vil
en viss prosent av oss reagere
med fysisk vemmelse i forhold til dette. Assosiasjonene er nært knyttet opp
mot vår mentale
programmering til forsvar mot smitte, virus og bakterier. Denne type
reaksjon har nok en sosial funksjon. For her er det viktig for sosial
suksess både å fremstå
som vellykket, men ikke minst å unngå å bli assosiert med det
elendige og foraktelige. Den mest effektive strategien å forholde seg til
det på er å være hevet over det. Eksempel er afrikanske politikere som unnlot å
ta ord som kondom og HIV i sin munn, og dermed la veien åpen for ukontrollert
spredning av HIV-epidemien i det sørlige Afrika. Andre strategier er å forholde
seg til dette på er ved å oppvise
fromhet eller moralsk
indignasjon. Det er dette jeg kaller for sosial
kannibalisme. Man trykker ned den elendige i den hensikt å heve seg selv.
Selvsagt er slik atferd både egoistisk og
kynisk.
Den kan være ødeleggende for de individer som rammes. Så dette har ingenting
med ekte
moral å gjøre.
Hevnens grunnleggende drivkraft er aggresjonen. Aggresjonen er en grunnleggende drivkraft i mennesker og dyr. Sannsynligvis er menneskets aggresjon også preget av fortiden som predator. Aggresjonens primærstrategi er det å ville påføre smerte og destruksjon. Smerten refererer seg til å ville dominere. Destruksjonen refererer seg til å ville fordøye et bytte. I dette ligger det også begjær. Aggresjon handler med andre ord også om å få utløst begjær og den tilfredsstillelse som ligger i dette. Det er dette som er hevnens urkraft, nemlig tilfredsstillelsen av å pine, plage og destruere og fordøye. All kognitiv overbygning som søker å rettferdiggjøre dette, både religiøs, psykologisk, filosofisk eller moralsk er kun retoriske manifestasjoner av denne urkraften. Først var urkraften der, deretter kles dette inn i et sosialt språk som forsøkes å gjøres kompatibelt med normsettet i den til enhver tid gjeldende kultur. Språkliggjøringen blir etter hvert til en språkboble som bergtar kulturen og sementeres inn som en del av kulturen.
Og fordi den aggressive drivkraften er så grunnleggende i vår natur, og fordi den er så nærliggende i alfa-menneskets verktøykasse, så finner vi manifestasjoner av dette fenomenet i alle kulturer.
Først litt om historien bak dette
begrepet. Begrepet er i skrivende stund bare noen timer gammelt. Begrepet
dukket spontant opp i forbindelse med at jeg jobbet med en dialog om tilgivelse
og straff i «Gudenes Sang». Men jeg har vært ute etter et slikt begrep i mange
år. Nå skal jeg forsøke å beskrive hva det er snakk om.
Dette er nært beslektet med det jeg skriver om i forrige avsnitt om «Hevnens
grunnleggende drivkraft». Jeg er inne på lignende refleksjoner i forbindelse
med gjengjeldelse
og utvikling
av rettssystemer.
Jeg har nevnt aggresjonen som grunnleggende drivkraft bak tilbøyeligheten til å ville sanksjonere. I forhold til sanksjonisme snakker vi om en spesiell variant av dette, nemlig alfa-varianten. Det er maktens «privilegium» å dele ut straff. Når alfa-hannen i flokken deler ut sine slag, så handler effekten ikke bare om disiplinering, men også signalisering. Sanksjonen er også i høy grad en maktdemonstrasjon, også for de som måtte se på. Effekten er frykt, den gamle formen for respekt. Dette utløser tilbøyeligheter til underkastelse hos de som «frykter». For å overvinne enhver tilbøyelighet til misunnelse, har naturen utviklet vår evne til beundring og tilbedelse. Dette slår av rivaliseringsmodus. Slik blir guder til. Oppsummeringen her er altså at en viktig del av mekanismene som har drevet frem sanksjonsimpulsen handler om signalisering av makt og styrke. Dette er millioner av år gamle mekanismer, som kun eksisterer som impulser i oss. Når mennesket kommer på banen med sin kognitive kapasitet og sitt språk, blir det nødvendig å skape narrativer som rettferdiggjør denne atferden.
Her vil jeg særlig påpeke at vi nok sannsynligvis også har en biologisk programmering til å søke samsvar mellom den skade som er forvoldt og den kostnad som påføres gjerningspersonen. Akkurat denne siste varianten passer som hånd i hanske med menneskets kognitive kapasitet. Er det noe vi mennesker kan så er det logikk. Og det er en sterk logikk i dette, som enkelt lar seg beskrive i språk. Sannsynligvis er det derfor rettferdighetsbegrepet passer så godt inn i denne terminologien. Normalt sett handler jo rettferdighetsbegrepet om å dele likt, og om å behandle alle likt, likeverd osv.
På sett og vis er jo et straffeoppgjør en slags deling av onder. Du har påført meg så og så mye vondt. Da er det rimelig at du selv får like mye som det jeg har fått.
Vi ser at rettferdighetsbegrepet passer perfekt inn i denne type resonnement. Da kan man også tenke seg at det å bryte denne balansen kan oppfattes som at man undergraver rettferdigheten, ikke bare i denne sammenheng, men også det som går på likeverd, fordeling og likebehandling.
Fokus på ofret har sannsynligvis også koblinger mot det biologiske. Koblingen går via heroisme, som jo også assosieres med typiske alfa-trekk.
Alt dette er biologinære tilbøyeligheter som har ligget bak utvikling av normer og begrepsapparat i det meste av kulturer som finnes i verden. Slik har de fleste kulturer sementert denne type tankegang. Når vi forsker på det vil det gjerne oppfattes som noe universelt allmenngyldig.
Men vi må ikke glemme at dette er inkrementelle prosesser. Det er memer, resultat av sosial paleo-konstruksjon. Det finnes altså ingen rasjonell prosess bak slike strukturer. De har sin eksistens fordi de fungerer og har sosial gjennomslagskraft.
Sanksjonisme kan defineres som doktriner eller ideologier som har utgangspunkt i disse normene i seg selv. Det vil si de mangler en rasjonell basis. Man får problemer med å definere mål og mening med dette annet enn å beskrive «det selvfølgelige» i at «har man gjort noe galt, så må man selvsagt få straff».
En analytiker som anvender ren logikk på dette vil umiddelbart oppdage at det ikke er noen logisk nødvendighet i dette. Med andre ord snakker vi om en kollektiv tvangslidelse.
Bevegelsen ut av dette handler ikke om fullt frislipp for alt uakseptabelt i samfunnet. Det handler om rasjonalisering av virkemidlene som samfunnet anvender for å handtere det. Sanksjonisme handler om et ensidig fokus på straff og eller en overtro på effekten av dette. Rasjonalisering handler om å sette mål, sette en grunnleggende etisk standard og la dette styre valg av virkemidler og strategi. Men det handler også om et modent forhold til forholdet mellom samfunn og personlig frihet, og en grunnleggende modenhet i forhold til elendighet vil eksistere i ethvert samfunn. Det er kun snakk om å holde forekomsten så langt ned mot minimum som mulig.