Nedverdigelse
Opplevelse av nedverdigelse eller krenkelse er først og fremst knyttet til tap av sosial verdi, eller tap av sosial rangering. Men den kan oppleves som tap av etisk verdi og at man degraderes som menneske. De til enhver tid gjeldende sosialetiske normer som flyter rundt i de sosiale omgivelser vil være avgjørende i forhold til hva som oppleves som nedverdigende. Et sosialt miljø preget av æreskultur vil automatisk sette fokus på ære og nedverdigelse i sentrum for oppmerksomheten. Men et samfunn med sterkt fokus på etisk verdi vil gjøre at flere blir tryggere fordi det legger til rette for at mennesker, i langt større grad, kan være seg selv og slippe å måtte spille en rolle hele tiden. Dette fremmer mangfoldet.
Rent intuitivt, signaliserer det å bli krenket mindreverd. Dette er en intuisjon som må tas på ytterste alvor. For det handler ikke bare om individets opplevelse av mindreverd. For dette er signal om reell risiko for å bli utsatt for diskriminering eller regelrett destruktive handlinger fra omgivelsene. Min hypotese er at opplevelse av overlegenhet medfører høy risiko for utløsning av narsissistiske trekk. Dersom den krenkedes menneskeverd ikke gjenopprettes i dine omgivelser, vil vedkommende enten måtte trekke seg ut, eller måtte svært farlig i sine omgivelser. Normalmennesket er ikke nådig i sin nedlatenhet.
Vi er alle utstyrt med en kraftig sosial tilbøyelighet som kalles skam. Grunnen til at den er der, er at sosial tap av sosial anseelse nærmest automatisk innebærer begrensinger av det sosiale mulighetsrom. Mennesker som tapte sin sosiale anseelse i steinalderen fikk færre etterkommere enn de som tok vare på sitt rykte. Denne tilbøyeligheten får leve med uforminsket styrke i det typiske æressamfunnet.
Generelt kan kanskje nedverdigelse defineres som krenkelse av menneskets autonomi. Det vil si at man innskrenker muligheten til selvråderett i eget liv og forvaltning av egne resurser. Sagt på en annen måte, innebærer det tap av personlig frihet. Gode bilder på dette for voksne er å bli behandlet som barn. For mennesket generelt kan det beskrives som å bli behandlet som dyr, tap av subjekt eller som ting. Krenkelse kan være så mangt, men her er et forsøk på å liste opp noen viktige mekanismer.
· Alle former for vold er krenkelse
·
Formynderi
eller uforholdsmessig avgrensing av individuell frihet
Makthaveres avgrensing av personlig frihet føles selvsagt ekstra krenkende
dersom den er personrettet. Om avgrensningen gjelder hele gruppen oppleves det
nødvendigvis ikke som krenkende, bortsett fra i de tilfeller der dette kun
kommer til anvendelse for marginale grupper. For eksempel det å forby tigging
vil ikke føles krenkende for de fleste av oss. Men for de som lever av tigging
vil det selvsagt være nedverdigende å måtte gjemme bort sin aktivitet for de
som måtte finne på å angi.
· Krenkelse av egen kropp, det vil si alle former for overstyring av individets selvråderett over egen kropp. Kroppen er en ressurs. Individet er den suverene eieren. Alle former for bruk eller forvaltning av denne ressursen som innebærer overstyring av individets selvbestemmelse kommer inn under begrepet nedverdigelse. Dette dekker også alle former for fysisk vold eller seksuelle krenkelser eller ufrivillig medisinsk behandling, eller bruk av organer, eksperimenter osv.
·
Mangel på respekt
Omtrent alt som står her handler egentlig grunnleggende om respekt. Viser bare
til egen refleksjon rundt dette begrepet.
·
Å bli utsatt for hersketeknikker
eller annen manipulasjon
Ved å utsette noen for hersketeknikker viser man at man anser personen som
mindreverdig og med mindre
krav på menneskelig verdighet enn ens eget ego.
· Å bli utlevert eller få blottstilt sine sårbarheter
· Å presses nedover i det sosiale hierarkiet
· Benytter sårbarhet til diskreditering og uvilje til å forstå
·
Ekskludering
Ekskludering
signaliserer at et menneske ikke
er noe verdt, ikke er interessant, ikke noe å samle på. Det er et utrykk
for dårlig
menneskesyn generelt. Et menneske som utsettes for det vil oppleves som et
kraftig signal i forhold til å være uønsket.
·
Å bli utsatt for sanksjoner
Det å bli straffet av «sine likemenn» oppleves selvsagt som nedverdigende. Særlig
i de tilfellene der straffen er implementert i henhold
til tradisjonelle ideer om straff. Det å bli påført smerte i den hensikt å
skape lidelse gir et kraftig signal om at man ikke er verdt noe. Det å være
straffet i vårt samfunn innebærer også at man mindreverdig-gjøres som menneske,
og stemplet
for resten av livet. Vi har en tendens til å se straffede personer i
et eget kritisk lys.
Er selvsagt klar over at dette er i motstrid til det kantianske synet, hvor
nettopp straff er en måte å signalisere at «du er et ansvarlig individ». Men vi
skal merke oss at dette da settes i sammenheng med andre krenkelser: Du er et
barn, du er ikke tilregnelig, du er som et dyr. Alt dette har basis i et
grunnleggende dårlig
menneskesyn (og dyreforakt)
Kantiansk etikk definerer
rasjonalitet, da ment som kognitiv kapasitet som det som gir mennesket
verdi. Det står i motsetning til empatisk etikk, som knytter dette an mot livskvalitet.
Et menneske som «er som et dyr» har, innenfor empatisk etikk, full etisk
verdighet. Det samme gjelder selvsagt barn og mennesker med svekket kognitiv
kapasitet. Uansett blir jo dette skrivebordsteori. Den emosjonelle responsen på
å bli straffet er å oppleve det som en ydmykelse. Det er en krenkelse, det er
nedverdigende.
·
Å bli diskriminert
eller utsatt for urimelig forskjellsbehandling.
Dette er en klart indikasjon på sosialt mindreverd.
·
Å bli gjenstand for fordømmelse
Fordømmelsen kan selvsagt være rettferdig og på sin plass. Men den kan også
være urettferdig eller et resultat av forskjellige
normsett. Uansett vil det å bli utsatt for andres fordømmelse utløse skam
og fortvilelse.
·
Å bli gjenstand for oppdragelse
De lærde kan jo strides om dette. Men jeg tenker at individets evne til å la
seg forme av oppdragelse avtar kraftig under oppveksten. For flertallet er
effekten sannsynligvis borte lenge før de når voksen alder. Likevel er det jo
slik at mange myndighetspersoner, enten de representerer myndighetene eller de
er ledere i andre sammenhenger, tenderer til å opphøye seg selv til en slags
evige oppdragere. I denne sammenheng oppleves det å bli gjenstand for
oppdragelse som krenkelse eller trakassering. Teknikker som brukes til formålet
kjenner vi igjen, også fra denne listen, det handler om sanksjoner,
fordømmelse, moralsk
trakassering, utestenging, trusler, retorikk,
manipulasjon
og andre hersketeknikker.
·
Usynliggjøring
Usynliggjøring
handler om å være ensom, selv i sosiale sammenhenger. Det handler om å bli
oversett, ikke hørt. Den sosiale
identiteten kan bli utslettet og det setter individet i et sosialt vakuum.
Dette oppleves selvsagt både frustrerende
og ikke minst skammelig.
Individets førstereaksjon på dette er å skjule det. Det kan innebære å gjemme
seg bort, noe
som igjen forsterker isolasjonen. Dette er en fundamental krenkelse som
truer med å utslette individets sosiale
identitet. Det er jo en ekstra belastning at ansvaret for dette er
pulverisert. Dette er noe vi alle er med på og bidrar til uten at vi vet det.
·
Objektivisering
Ignorere eller benekte individets
subjekt, med påfølgende tap av etisk verdi.
Det å utsette mennesker for nedverdigelse kan få mange negative konsekvenser:
· Tap av lojalitet
· Tap av selvrespekt
· Depresjon
· Apati
· Hat
Et menneske som har tapt sin sosiale
anseelse har også fått senket sin terskel i forhold til det å begå
kriminalitet. Det å bli tatt som kriminell innebærer en omfattende sosial
kostnad. Sannsynligvis kan skrekken
for skammen virke vel så preventivt som eventuelle sanksjoner. Men dersom
denne kostnaden allerede er tatt (eller investert) så er jo ikke dette lenger
noe hinder for å begå nye forbrytelser. Dette er selvsagt en ren
rasjonell kalkulasjon.
Det at mennesker blir nedverdiget er en tap-tap situasjon for alle parter. Når vi ser på konsekvensene for omgivelsene er det forholdsvis lett å resonnere seg frem til at dette menneskets evne til å bidra i framtiden kan bli sterkt redusert.
Det å oppleve seg selv som nedverdiget er som sagt subjektivt, og med utgangspunkt i en oppfatning av hva som forventes av omgivelsene. Dette handler ikke bare om handlinger men også om tilstand. Man kan være fattig, mangle utseende, avvikende eller befinne seg utenfor den gjeldende normalitet, ha fysiske eller mentale skavanker, mangle karriere eller mangle jobb. Man kan være assosiert med mennesker man skammer seg over, det kan være famille eller etnisitet. Alt dette er sannsynligvis bare toppen av isfjellet i forhold til det å føle seg mindreverdig. Det moralske aspekter i forhold til denne problematikken handler om å ta noen steg tilbake fra det sosiale spill, og reflektere seg frem til et menneskesyn som er mer uavhengig av menneskers egenskaper eller prestasjoner. Her er det to store gevinster å hente. Det ene er at man styrkes i evnen til å utvikle et positivt syn på seg selv, uavhengig av hva man tror andre måtte tenke. Den andre gevinsten er at man gjennom dette også øker toleransen i forhold til andre. Det åpner muligheten for å kunne møte nye spennende mennesker på tvers av kulturelle og sosiale barrierer.
Og det bringer oss over på det som har å
gjøre med hvordan vi ser på andre. Empatisk
etikk aksepterer ikke at vi ser på andre som mindreverdige. Vi må skille
mellom å observere at noen oppfattes av sine omgivelser som mindreverdige, og
selv se på noen som mindreverdige. Vi har sterke tilbøyeligheter i oss, til forakt, fordømmelse
og til
å ville heve oss over andre. Så det er ikke noen enkel oppgave å fri seg
fra dette. Men jeg tenker at disse tilbøyelighetene
kan dempes ved å reflektere over dem, og å opprettholde et godt
og velfundert menneskesyn i bunnen.
Det mest umoralske man kan gjøre på dette området er selvsagt å la vår
forakt komme til uttrykk i egne holdninger og reelle handlinger. Det er
utallige kreative måter å utrykke forakt på, men det er særlig en type jeg her
vil ta tak i. Privilegerte
mennesker har ofte makt, eller de er i posisjon til å påvirke andre
menneskers skjebner. For det er ikke noen nødvendighet i at, selv om man er
privilegert, så gir det en rett til å innta noen formynderrolle
over de som ikke er fullt så privilegerte. Mange mennesker i maktposisjoner tar
det gjerne som en selvfølge at de kan ta over selvråderetten
til de mindre privilegerte. Dette er nedverdigelse av verste sort, om vi ser
bort fra fysisk og psykisk vold. Innenfor empatisk etikk finnes det ingen
hjemmel for å behandle det som oppfattes som mindreverdige mennesker på
ikke-likeverdig måte. Det er de sosiale omgivelsene som, til enhver tid, gir en
slik hjemmel. Og de varierer med tid og kultur. Det å agere
negativt mot mennesker bare fordi kulturen aksepterer det er uttrykk for
generelt dårlig
menneskesyn.
Hvordan skal man forholde seg til sosiale og kulturelle avvik i forhold til hva som er nedverdigende? Det enkle svaret er å respektere det, men dog ikke underkaste seg. Jeg kan akseptere at noen føler det som nedverdigende å gå uten hijab. Det respekterer jeg ved alltid og konsekvent å forsvare deres frihet til å gjøre dette. Men dersom de samme personer mener at alle andre kvinner også må gjøre det samme, så er det uakseptabelt. For da respekterer man ikke de som ikke vil gå med dette. Et påbud er like nedverdigende som et forbud.
Det å stemple mennesker, gi dem negative karakteristikker skaper krenkelse. Det betyr også at den eller de som krenker, vil kunne føle seg krenket dersom vi karakteriserer dem som krenkere. Her er det viktig å slå fast at det er ikke noen nødvendighet i at dersom noen opplever seg krenket, så krever det at noen blir stemplet for dette. Her er et godt eksempel på hva jeg snakker om. Jeg tenker at det er viktig at noen som opplever ubehag eller krenkelse i en situasjon, skal kunne beskrive det. Det er det som er fasiten på hva vedkommende opplevde. Men det gir hverken den krenkede, eller noen andre noen fullmakt til å begynne å mot-krenke de man mener er skyldig i dette. Jeg tenker at det er mer konstruktiv med en mer åpen og analyserende dialog om hva som skjedde. Det kan jo være noe alle kan lære av, men det kan jo også handle om en umoden person som trenger å jobbe litt mer med seg selv. Det beste miljøet for å handtere slike situasjoner er det sosialt positive klima, hvor enhver som åpent uttrykker sitt ubehag blir tatt på alvor, uten at det medfører ytterligere stempling eller krenkelser. Så kan det være at noen har noe å lære om egen virkning på sine omgivelser. Selvsagt finner vi også plagere i mange sammenhenger. Disse må jo også identifiseres som noen som trenger hjelp.