Tilbøyeligheter
Se også her, om egoistiske og sosiale tilbøyeligheter.
Alle mekanismer i hjernen som fungerer retningsgivende i det mentale landskapet kaller jeg for tilbøyeligheter. Jeg kaller det gjerne også for biologisk-, eller emosjonell programmering.
Sigmund Freud var vel den første som begynte å betrakte våre indre drivkrefter på en analytisk måte. De har fått mange navn som følelser, drifter, motiver, pådriv, insitament osv. I mitt tankeunivers er det disse mekanismene som er opphav til alt vi opplever som verdier eller mening. Mekanismene i seg selv har sitt opphav i emosjoner som er formet av genetikk, biologi og til syvende og sist evolusjonen.
Jeg tenker meg at en tilbøyelighet er en mekanisme som forløper i følgende stadier:
1) Trigger- eller utløserstadiet
Triggerstadiet handler om de betingelser som skal til for å utløse
produksjonsstadiet. Trigging av følelser kan på mange måter defineres som en
kognitiv prosess. Den kan involvere sanseapparat, tolkning av sanseinntrykk
ellers bearbeiding av dette på mange nivåer. Det er selvsagt ikke bare
sanseinntrykk som kan utløse dette, om man ikke da definerer sanseapparatet til
også monitorering
av kroppslige tilstander. Poenget er uansett at kroppslige tilstander også
er en del av input til hjernen og som også kan trigge følelsesmessige
reaksjoner. Betingelsene som utløyser responsen kan ofte ha en
bredde som gjør dem forholdsvis diffuse.
2) Produksjonsstadiet (Respons)
Den indre respons består av aktivering av hjernesentere (mest i det limbiske system) og
produksjon av kjemiske signaler, for eksempel dopamin, serotonin, noradrenalin,
endorfiner, stresshormoner osv.
Følelser er veldig mye kjemi. Mens det kognitive systemet i høy grad er basert
på nervesignaler eller nervecellenes kommunikasjon, men hverandre via synapser,
så handler følelser i høy grad om produksjon av forskjellige typer hormonelle
stoffer. Hjernecellene har som alle andre celler i kroppen en rekke kjemiske
reseptorer hvor spesialtilpassede molekyler kan sette seg. Når dette skjer, er
cellen programmert til å reagere på en bestemt måte. Noen av disse kjemiske
stoffene er vel kjent. For eksempel dopamin og serotonin, som jo ofte kalles
for gledestoffer. Interessant er det å lære at serotonin faktisk også er en
vesentlig komponent i forbindelse med fordøyelse. Når vi spiser produseres det
serotonin i tarmsystemet. Dette er neppe en tilfeldig sammenheng. Sannsynligvis
er sammenhengen slik at den primitive organisme utviklet serotonin til fordøyelsen,
men at stoffet hver gang også fant veien til den primitive hjernen. Her ble det
etter hvert tolket som en instruks om «mer av dette». De hjerner som utnyttet
dette ble mer oppfinnsomme
i forhold til søken etter mat. Etter hvert har den mekanismen som først kanskje
var en ren matsøkningsmekanisme utviklet seg til å bli et generelt
belønningssystem for hjernen.
Nok spekulasjoner om det. Poenget er at produksjon av følelser handler veldig
mye om cellene, som kjemiske fabrikker, og deres kommunikasjon med hverandre
via disse kjemiske produktene. Det er også vesentlig at mange av disse stoffene
forlater hjernen, beveger seg ut i kroppen og også her utløser de kroppslige
reaksjoner. Men det er selvsagt ikke bare dette. Selvsagt kan en del av
«prosedyren» også handle om nervesignaler og aktivering eller hemming av andre
hjernesentre.
3) Opplevelsesstadiet
Opplevelsesstadiet handler om at den følelsesmessige reaksjonen til syvende og
sist når hjernens
besluttende funksjoner. Dette kan skje på flere måter. Selvsagt via
nervesignaler og kjemiske signaler. Men også de kroppslige reaksjoner som
følger av disse hormonelle signalene vil registreres av hjernens besluttende
organer. Og kanskje var det slik at i den primitive organisme, som allerede
hadde en reaktiv reaksjon på kroppslige tilstander nå også kunne trigge denne
gjennom andre mer subtile tilbakekoblingsmekanismer. Utviklingen av dette
systemet har tross alt gått steg for steg. Et slikt scenario er derfor ikke
utenkelig. Men det forhold at dette til slutt ender opp i hjernens besluttende
organer er ikke tilfeldig. Det er jo dette som påvirker atferden. Og dette er
hele poenget med systemet. Det skal påvirke atferden og få organismen til å
reagere på en adekvat måte i forhold til omgivelsene. Uten at følelsen får
utslag i atferd, er den meningsløs.
4) Hukommelsesstadiet (verdier)
Jeg tenker at produksjon av følelser er en forholdsvis kostbar prosess,
energimessig sett. Å produsere en følelse er derfor en energimessig
investering. Og en slik investering gjøres ikke om ikke dette er lønnsomt.
Lønnsomheten i dette handler om styring av atferd. Men her kommer hukommelsen
inn som en vesentlig faktor inn i det hele. For dersom følelsesreaksjonen
huskes er det ikke nødvendig å produsere den hver gang. En følelsesmessig
reaksjon vil bli liggende der og alltid prege hjernens besluttende organer,
selv om den ikke er aktiv. Dette setter organismen i stand til å lære hva den
skal gjøre for å unngå ubehag og oppnå behag. Dette er sannsynligvis langt mer
komplisert enn det jeg beskriver nå. For sannsynligvis knyttes slike huskede
følelsesreaksjoner til mer overordnede belønnings og straffesystemer. For
eksempel så tenker jeg at frykten som jo er en følelse lokalisert til Amygdala
er en slik overordnet mekanisme. Vi er jo i stand til å bekymre oss i større
eller mindre grad. Det at vi kan bekymre oss i lettere grad innebærer for det
første at hjernen sparer energi. Men denne lettere frykten er kanskje ikke den
primære følelsesreaksjonen som legger føringen for dette. Det primære kan være
smerte, fysisk eller mentalt. For eksempel kan vi ha opplevd kjærlighetssorg.
Det har jo intet med frykt å gjøre. Men i ettertid kan opplevelsen ligge der å
prege vår atferd og da er det frykten for dette som vi kjenner på, ikke
nødvendigvis kjærlighetssorgen i seg selv. Jeg kan også tenke meg at dette blir
spesielt vanskelig dersom vi noen ganger har opplevd en ekstrem fryktreaksjon.
Denne er svært ubehagelig, og hva er det da som i ettertid skal minne oss på
denne tilstanden? Jo det er nettopp frykten. Vi får angst for å få angst.
Kanskje dette kan skape en selvforsterkende mental prosess som leder inn i
angstproblemer.
Når følelsesmessige reaksjoner til sist er lagret i hukommelsen sammen med de
kognitive inntrykkene
fra opplevelsen, så vil de for alltid bli liggende der i form av
tilbøyeligheter som preger vår atferd. Forskning viser at vår evne til å huske
opplevelser forsterkes mer jo mer følelser som har vært involvert. Hukommelsen
er selektiv og investerer mest i det som er viktig. Og hva er viktig, jo det er
det følelsesreaksjonen som avgjør. Dette er genenes språk i det mentale
landskap.
I tillegg har jeg den forestillingen at hjernen er som en muskel. De deler av hjernen som ikke blir brukt forfaller. Noen slike ubrukte funksjoner er viktig å holde i live. Derfor oppstår det behov for å utløse disse følelsene i utide slik at de kan være aktive og ikke bli ubrukelige. Det kan være en av grunner til at vi av og til drømmer sterke følelser. Og det kan også tenkes at man av og til får behov for å dyrke dem frem, som en slags sjekk av brannvarsleren. Vi må kjenne at de er der og at alarmsystemet fungerer som det skal.
Det å utøve makt i det mentale landskap
handler om å ha evne til å belønne, straffe eller kontrollere. Belønning og
straff har sitt opphav i en mekanisme jeg kaller for innovative
prosesser. Her reflekterer jeg litt over forutsetningene for at en
organisme skal kunne fungere innovativt. Jeg skal spinne videre på dette her. I
og med at det er snakk om atferd så er jo det mest grunnleggende at organismen
har evne til individuell atferd. Det høres jo banalt ut. Planter er, jo i
likhet med oss, flercellede organismer. Men har de en individuell atferd? Man
kan sikkert kverulere over dette, men jeg tenker at planter ikke har
individuell atferd på samme måte som oss. Planter er stort sett passive. Måten
de konkurrerer på er ved hjelp av passive installasjoner. De formerer seg ved å
spre frøene sine tilfeldig rundt, noen ganger sofistikert ved hjelp av insekter
eller fugler. De forsvarer seg passivt, ved enten å være giftige eller ha
torner osv. Planter mangler fullstendig evne til individuell innovasjon.
Følgelig har de ingen følelser, eller bevisst opplevelse. Encellede organismer
kan nok også ha en sofistikert atferd, men den kan nok karakteriseres som
prosedural. Sædceller svømmer kanskje etter kjemiske signaler på samme måte som
et avansert militært missil følger den infrarøde strålingen fra et mål. Jeg
aner ingenting om den evolusjonære veien fra det prosedurale til det innovative.
Men jeg gjetter at den først går gjennom en stadig mer avansert prosedural funksjonalitet.
Jo mer funksjonalitet, desto mer sofistikert atferd. Men encellede organismer
og planter har dårlige forutsetninger for bevegelse eller motorikk. Atferd
forutsetter evnen til å kunne påvirke omgivelsene og her er evne til
kontrollert motorikk en forutsetning. En annen viktig forutsetning er sansing.
Uten sanser har organismen ingen mulighet til å reagere på omgivelsene. Den
enkle prosedurale atferden handler om stimulans-respons. Encellede organismer
kan ha utviklet evne til å reagere, både på temperatur, lys, kjemi og trykk.
Men nytten av dette avhenger jo av evnen til å reagere. Derfor er det
samspillet mellom stimulans og respons som til sammen utgjør den mekanismen som
seleksjonstrykket kan virke på. Og samspillet styres av enheten i midten som
styrer hvilken respons som skal komme på de forskjellige stimuli. Jo bedre
denne kontrollenheten fungerer, desto større tilpasningsevne får organismen. Jo
større evne til sansing og kontrollert motorikk desto mer viktig blir kontrollenheten
i midten. Når slike mekanismer først er etablert, skal man ikke se bort fra at seleksjonstrykket
eksploderer med det resultat at evolusjonen skyter fart. Det som er interessant
er at livet faktisk eksisterte i flere milliarder år, i form av encellede
organismer som stort sett forble på stedet hvil. Det var først når flercellede
organismer oppsto at det nærmest skjedde en evolusjonær eksplosjon på svært
kort tid (evolusjonært sett). Plutselig var de der. Avanserte dyr, som svømmer,
spiser, jakter og formerer seg. Det er tydelig at når enkeltcellene først
utviklet evnen til nært samspill, så har det satt i gang en eksplosiv
utvikling. En del av drivkraften til denne utviklingen kan ha vært evnen til
innovativ atferd.
Veien bort fra ren stimulans-respons går gjennom evne til læring/hukommelse. Det
gir mulighet til individuell tilpasning til det spesifikke miljøet den enkelte
organisme befinner seg i.
Man har eksperimentert med fluer. Fluer har definitivt evne til å lære. En
østerisk forsker med navn Gero Miesenböck har oppfunnet en teknikk som kalles optogenetikk. Man har
funnet frem til tolv nevroner i fluehjernen som aktiverer læring på den måten
at når disse er aktive, vil de stimulanser man er utsatt for akkurat da
registreres som uønsket. Disse cellene er genmanipulerte til å bli aktivert ved
blått lys. Man kan da for eksempel eksponere flua for en bestemt lukt samtidig
som man aktiverer disse nevronene. Resultatet er at flua unngår denne lukten i
ettertid. Dette er et interessant eksperiment som viser at insekter har evne
til å lære permanent, og at de sannsynligvis har en form for
straffe/belønningssystem. Dette er jo forutsetning for det man ofte kaller for læring ved betinging.
Med evne til sansing, læring og motorikk på plass vil man ha etablert en
selvforsterkende mekanisme med drivkraft mot innovasjon. Straffe/belønningssystemet
må være genetisk på plass. Det er vanskelig å si om f.eks. fluer har noen
opplevelse av behag/ubehag som følge av dette, eller om det er bare er snakk om
tilstandsstyring. Svar på slike spørsmål er interessant i forhold til f.eks. empatisk
etikk. Uansett har vi her begynnelsen til det vi i dag opplever som følelser.
Det er vanskelig å si så mye om rekkefølgen de forskjellige følelsesmekanismene
har kommet i. Det er imidlertid viktig å forstå at evolusjonen alltid har utgangspunkt
i det som er, og den er ikke planleggende. Dette innebærer at det har vokst
frem mekanismer som til dels står i konflikt med hverandre og til dels bygger
på hverandre.
Det kan godt være at mekanismer for straff er utviklet uavhengig av mekanismer
for belønning. Så kan man jo kanskje diskutere hvem av de som kom først.
Straffemekanismer handler om unnvikende atferd. Det handler om å unngå eller
komme unna noe som er en potensiell trussel. Belønning handler om oppsøkende
atferd. Det handler om begjær, eller det å komme til noe som er fordelaktig for
organismen. Om disse mekanismene har kommet uavhengig av hverandre vil nok
rekkefølgen avhenge av styrken på de utfordringer organismene har vært utsatt
for. Allerede som encellede organismer spiste man hverandre. Her ville de
organismene som aktivt kunne søke opp sitt offer ha en fordel fremfor dem som
bare passivt fortærte det som kom i dets vei. Men selv i dag har vi jo hvaler
som bare svømmer med åpen munn og dermed får i seg plankton. Hvalen selv har
neppe noe forhold til dette, annet enn at den bare føler trang til å svømme
omkring med munnen åpen. Poenget er at i omgivelser med overflod av næring vil
ikke en oppsøkestrategi være noe spesielt lønnsom. Men der det er knapphet på
mat ville en slik strategi være avgjørende. Uansett vil faren for å bli spist
utgjøre et kraftig seleksjonstrykk for unnvikelsesstrategier. Dermed er
kappløpet i gang. Tilstandssystemet utvikler seg til et
straffe/belønningssystem. Straffe og belønningssystem danner videre
utgangspunkt for utviklingen av det som senere ble til følelser, drifter og
behov.
Før vi går videre så la oss reflektere litt over dette med stimuli/sanser
kontra følelser. Sanser har utgangspunkt i stimuli. Det er organismens inndata,
eller kilde til informasjon. Organismen vil alltid være i underskudd på relevant
informasjon. Men korrekt informasjon er avgjørende for optimal atferd. Jo bedre
oppfattet informasjon, desto mer slagkraftig atferd. Forskjellen på en følelse
og en sans er at sansen er en «pedantisk» fremskaffer av informasjon, mens
følelsen dikterer hvordan organismen skal forholde seg til denne informasjonen
(i form av ønskelighet/u-ønskelighet eller nøytral). For optimal utnyttelse av
informasjon utvikles det kognitive evner til å bearbeide denne. I praksis opplever
ofte følelser, sanser og hukommelse som nært forbundet. Lukt, er for eksempel
kjent for å kunne vekke følelsesladde minner. Er smerte en følelse eller en
sans? Smerte er en følelse. En berøring kan enten føles behagelig eller den kan
føles smertefull, alt etter temperatur eller trykk. Følelsen av smerte henger
nøye sammen med fare for skade. Hva er forskjellen på en stimulus og en sans?
Jeg tenker at en sans, i tillegg til å bestå av stimuli også inkluderer
avansert informasjonsbehandling i hjernen.
Det er forholdsvis logisk å tenke seg at utvikling av innovativ atferd må bestå av noen permanente genetiske styrte mekanismer som ligger i bunnen, og opp på dette individuell tilpasning til det aktuelle miljøet. Som jeg tidligere har vært inne på, antar jeg at den evolusjonære erfaringen hovedsakelig sitter i oss i form av et forholdsvis rigid system av følelser eller tilbøyeligheter. Den individuelle tilpasningen er utviklet gjennom kognitive mekanismer, som jo i sin natur er langt mer plastisk. Dermed vil individet dra nytte både av forfedrenes erfaringer og egne erfaringer. Det gir den optimale muligheten for å spre genene videre.
Etter hvert som evolusjonen går sin gang vil tilbøyelighetene legges til som lag på lag. Jo mer avansert, desto mer sammensatt og sofistikert blir disse tilbøyelighetene. Ta en følelse av type sjalusi. Den kan vekke både frykt og aggresjon. Evolusjonen bygger videre på det som allerede er. Mange tenker kanskje at sjalusi kun er innlært, at det er en kulturelt betinget tilbøyelighet. Helt klart så formes dette også av omgivelsene. Men sjalusi er velkjent fra alle kulturer og i de fleste dyrearter hvor det konkurreres om ressurser oppmerksomhet eller maker. Det antyder at mekanismen er arvelig. Forsøk med kollektiver hvor man «avskaffet» det monogame forholdet, viste seg ikke å fungere, nettopp på grunn av sjalusi. De første artene levde alene som individer. Dvs. det var lite samarbeid. Disse utviklet da våre basisfølelser. Jeg kaller det for egoistiske tilbøyeligheter. Herunder sorterer følelser som frykt, aggresjon, begjær, sult, tørst, sex, jakt osv. kanskje også forelskelse.
Men etter hvert oppstod det arter som
levde i flokk. En liten refleksjon her er at dette ikke er første gang tett
samarbeid oppstår i naturen. Overgangen fra encellede- til flercellede
organismer var en evolusjonær revolusjon. Biologene kaller gjerne flercellede
organismer for superorganismer, på den måten at de består av enkeltorganismer
som samarbeider og står i et nært symbiotisk forhold til hverandre. Noen
millioner år senere kommer en lignende revolusjon på neste nivå. Da begynner
«superorganismene» å samarbeide. Vi får flokkdannelse. Det kan være interessant
å reflektere over hvordan en slik flokkmentalitet kunne oppstå og hvordan den
har vært med på å forme tilbøyelighetene i den videre utviklingen.
Her er det viktig å forstå at tilbøyeligheter
er forholdsvis diffuse mekanismer. De er diffuse på den måten at de kan
utløses både i der det passer og der det ikke passer, sett i forhold til de
situasjoner som en gang gjorde de samme mekanismene til en evolusjonær suksess.
På denne måten kan de ikke sammenlignes med kognitive mekanismer som jo kan slå
inn på en langt mer spesifikk og intelligent måte. Sigmund Freud etablerte et
begrep om en slags psykologisk eller mental energi. Og på samme måte som
energien kan manifestere seg på flere måter, så kan følelsene våre også opptre
i mange «forkledninger». Freud beskrev en mekanisme han kalte psykologisk forskyvning. Det
handler om at behov som ikke får sitt utløp ofte kan forskyve seg og få et
annet utløp. Et eksempel kan være porno i stedet for samleie. Et annet eksempel
er arbeidstageren som uten å ta til motmæle tar imot overhøvling fra sin
overordnede, for siden å reagere med raseri og vold på bagatellmessige
irritasjoner fra partner eller barn.
Min teori om etablering av flokkmekanismer handler om denne unøyaktigheten i
våre følelser. Utgangspunktet for dette er etablering av atferd som aktivt
bidrar til å forbedre avkommets overlevelsesevne, og dermed
reproduksjonsmessige suksess. Jeg tenker at dette er den første type sosiale
relasjon. Relasjonen er mellom mor og barn. Det vil opplagt være en fordel å
utvikle atferd som investerer i eget avkom. De individene som gjorde dette,
fikk bedre reproduksjonsmessige suksess enn de som ikke gjorde det. Dermed har
vi etablert en mekanisme som driver i retning omtanke for andre individer.
Mekanismen er ikke presis. Det ser vi selv i dag. Morsinstinktet utløses lett. Hundemødre
tar seg av kattunger, kattemødre tar seg av rotter osv. Hos oss mennesker
ser vi dette i fullt monn i vårt forhold til kjæledyr. Avkommet har en rekke
mekanismer for å påkalle morens omsorg. Store øyne, en gapende munn og skrik.
Men de samme signalene fra andre individer og til og med andre arter kan utløse
de samme følelsene. Dette gjør at det gradvis etableres mekanismer for
flokkdannelse og deretter samarbeid. Det å leve i flokk gir åpenbare fordeler.
Men det betyr også å gi og ta. Det
sosiale samspill og det
sosiale spill er i gang. Det sosiale samspill driver frem det jeg kaller
for sosiale tilbøyeligheter. Sosiale tilbøyeligheter er tilbøyeligheter som kan
relateres til sosiale mekanismer. Mor-barn relasjonen er nevnt. Denne danner
basis for empati,
altruisme og omsorg. Kanskje har også forplantningen i form av det å
finne/vinne en make hatt mye å si. Dette har nok hatt særlig stor betydning hos
de arter der det er forholdsvis stor asymmetri mellom kjønnene i forhold til
investering i avkom. Da utvikler det seg jo alltid et spill der det kjønnet som
investerer minst i avkommet må konkurrere om partnere. En strategi her kan være
empati og omsorg. Egenskapene kan godt være etablert ved hjelp av kjønnslekkasje
av morsinstinktet.
Andre sosiale tilbøyeligheter: sjalusi, maktbegjær, underkastelse, beundring,
oppmerksomhetsbehov, forakt, skam, stolthet, bedrag, eufori eller massehysteri,
kjærlighet, hat, hevn, savn, sorg, arroganse, medlidenhet, empati, misunnelse
osv. Disse følelsene står ofte i konflikt med hverandre og de står ofte i
konflikt med de egoistiske tilbøyelighetene.
Sannsynligvis avgjøres denne kampen av to forhold. For det første handler det
om styrkeforholdet mellom tilbøyelighetene. Man kan tenke seg at mesteparten av
atferden til primitive arter relaterte seg mer direkte til følelsene. Innslaget
av affektuelle handlinger var sannsynligvis ganske høyt. Prioriteringen blir
avgjort av styrkeforholdet. Og styrkeforholdet gjenspeiles i Maslows
behovspyramide. Men selv på et primitivt stadium er det rimelig å anta at
individer som kunne kontrollere impulsene vil ha en fordel. For eksempel, en
sulten katt som får øye på en mus. Sulten er en impuls og en drivkraft til å
hoppe umiddelbart etter musen. Men det å fange en mus må foregå med list.
Katten må snike seg inn på, og vente på det rette øyeblikket. Det vil si at
drivkraften til sult-impulsen må bremses. Det er kattens kognitive evner som
setter den i stand til å handle mer planmessig og rasjonelt for derved å øke
sannsynligheten for suksess. Med andre ord kan vi tenke oss at individets
suksess kan styrkes dersom strategien kan avvike fra den nedarvede
rangeringsorden mellom tilbøyelighetene. Det er her de kognitive ressursene
kommer inn, med tilhørende mekanismer som har mulighet til å bremse impulser. Det
som er vesentlig her er at selv om de kognitive ressursene her kontrollerer
impulsene, så er det ikke dermed sagt at de kan tillegges en egen vilje. Viljen
er fortsatt drevet av tilbøyeligheter, men kognitive evner utnyttes som en
ressurs for å øke sannsynligheten for suksess. Konkret så gir dette mulighet
til å skape lønnsom langsiktighet
i atferdsmønstret. Det er jo logisk at uten at de kognitive ressursene får
denne innflytelsen, så har de ingen hensikt. Så er selvsagt spørsmålet på
hvilken måte slike kontrollmekanismer er etablert. For her ligger noen logiske
bomber i dette resonnementet. Det sies at det står i Bibelen at man ikke kan
tjene to herrer. Enhver som har prøvd vet at det er en umulighet. Her har
vi altså etablert et system hvor der er mange «herrer» og fornuften skal tjene
dem alle. Med fornuft
mener jeg nå de kognitive funksjonene. Når jeg i tillegg påstår at fornuften i
seg selv ikke har noen vilje. Hvordan skal dette kunne fungere? En gang i tiden
fikk jeg det for meg at man sannsynligvis kan lære kanskje mye om mentale
mekanisme ved å observere mennesket i sosialt samspill. Det sosiale avspeiler
det mentale. Kan vi se noe av den samme problemstillingen i en gruppe mennesker
som sammen skal løse en felles oppgave? Vi ser det hele tiden. Hver og en i
gruppen har sin egen vilje, og de står ofte i innbyrdes motsetning til
hverandre. Så er kanskje gruppen strukturert i mange undergrupper som ofte står
i en eller annen form for hierarkisk struktur. Hver av gruppene har sine
særinteresser. Hvordan løser man som regel dette? Jo ved at man har en ledelse
på toppen som styrer det hele til beste for hele gruppen. Hvilken tilsvarende
mental mekanisme har vi for dette? Det er her jeg tenker det er fort å snuble.
For det kunne vært nærliggende å assosiere dette med fornuften eller kognitive
ressurser. Etter som jeg har «oppdaget»
at den rene fornuft i seg selv ikke kan ha noen vilje, så passer ikke dette
inn. Om vi går tilbake til det sosiale. Hvilke funksjoner tilsvarer fornuften?
Jo, det er forskere, økonomene, juristene, ingeniørene, professorene,
datamaskinene, regnskapsfolkene, konsulentene osv. De er alle bidragsytere til
den felles kollektive virkelighetsoppfatning som ledelsen legger til grunn når
de tar sine beslutninger. Men de opptrer alle som premissleverandører til det
vi kaller for ledelsen. Det kan være direktører eller politikere. Men disse må
også forholde seg til sine oppdragsgivere, det kan være eiere. Partiet eller
folket. Det blir på samme måte på det mentale plan. Der må etableres en mekanisme
som både forholder seg til det emosjonelle og det kognitive. I det sosiale er
det emosjonelle representert ved eierne, de som er i posisjon til å gi det overordnede
oppdraget. Det kognitive er representert med all den fagekspertisen jeg nevnte
som bidrar med å skape en kvalitativ god virkelighetsoppfatning.
Det er direktørens jobb å prioritere i forhold til alt dette. På samme måte må
den mentale mekanismen må ha vide fullmakter med tanke på å kunne prioritere
mellom impulser, dempe impulser, avvise impulser. Og denne mekanismen må videre
ha tilgang til kognitive ressurser og informasjon, og en generell
virkelighetsoppfatning. Mekanismen vi snakker om er det som, jeg tror, til
syvende og sist utvikler
seg til vår bevissthet. Hvor den er lokalisert er man pr nå ikke sikker
på. Det er flere teorier. Noen mener den er spredt utover overflaten på den
fremre delen av hjernen. Andre antyder at den er lokalisert et sted bak
pannelappen. Det er kontroversielt å hevde at bevisstheten sitter i dette
området. Men det man kan har funnet ut er at beslutninger fattes i dette
området og det er linket opp mot strømmer av bearbeidet informasjon. Det er
viktig å reflektere over at et slikt «beslutningssenter»
ikke har noen absolutt suverenitet eller mental allmakt. Det mest innlysende er
jo at tilbøyelighetene, som nå opptrer som motivasjon, fortsatt influerer på
alt som skjer, på alle nivåer. Men det går lengre enn som så. Beslutninger må
jo også kunne følges opp. Og bevissthetens evne til å utøve «selvkontroll» er
ikke noe som er universelt gitt. Noen tilbøyeligheter eller impulser kan få
overtaket og overstyre denne kontrollen. Kan snakke om manglende viljestyrke,
eller karakterstyrke, eller impulskontroll. Dette er sannsynligvis nokså
dynamiske mekanismer. En gang i tiden, så passerte jeg en kiosk hver dag på vi
til jobb. Noen ganger hendte det at jeg gav etter for lysten til å kjøpe meg en
sjokolade. Hver gang dette skjedde opplevde jeg en langt større kamp mot de
samme impulsene neste dag. Altså om man er ettergivende en dag, så vokser
styrken på impulsen neste gang man er i samme situasjon. Det virker som at
slike impulser vokser eller får mer energi av å få gjennomslag. Kanskje har vi
tilsvarende sosiale mekanismer. En mellomleder som makter å få gjennomslag hos
sin leder, vokser på det og det øker hans generelle gjennomslagskraft. På den
annen side har man sosiale tilbøyeligheter som sorterer inn under det begrepet
Sigmund Freud kalte for «superego». Man
kaller det gjerne for samvittigheten. Dette er de mekanismer som er utviklet
for å kunne fungere best mulig i
det sosiale samspill. Særlig vi mennesker er sårbare i forhold til vår
sosiale suksess. En atferd som skaper risiko for sanksjoner, skam, forakt eller
eksklusjon kan ende med personlig katastrofe. De sosiale tilbøyelighetene står
ofte i direkte konflikt med egoistiske tilbøyeligheter. Også sosiale
tilbøyeligheter kan få dominans over sinnet. Sannsynligvis fungerer det på
samme måte, nemlig at jo mer gjennomslag de får, desto mer befester de sin
stilling i det mentale landskap. Da Freud utviklet sin teori om personligheten
tenkte han seg at det harmoniske sinn fungerte best ved en god maktbalanse
mellom id, ego og
superego. Er man for sterkt preget av egoistiske tilbøyeligheter, som stort
sett er tilhørende innenfor id-kategorien, blir man impulsiv, egoistisk,
kortsiktig og uberegnelig. På den annen side, dersom de sosiale
tilbøyelighetene har dominans, så blir man uselvstendig, passiv, autoritetstro,
konservativ, kritisk, ærekjær og moraliserende. Min måte å se dette på avviker
nok fra den godeste Freud på en del områder. For det første er det ingen
vesensforskjell på tilbøyeligheter, enten de sorteres under superego eller id.
De er alle tilbøyeligheter, og de sloss alle om makten over sinnet. Men de kan
ha forskjellige maktmekanismer. Egoistiske tilbøyeligheter har nok en nærmere
kobling til kroppslige funksjoner. Frykt og aggresjon setter kroppen i
alarmberedskap. Mesteparten av følelsene på dette området, oppleves
sannsynligvis som kroppens feedback. Det er neppe tilfeldig at gammel
litteratur, inkludert Bibel og salmesanger er full av metaforer om hjertet.
Følelsene kjennes fysisk i brystet. Jeg tenker også at tilfredstillelse av
fysiske behov handler om å aktivere belønningsfunksjonen. De
sosiale tilbøyelighetene er derimot mye mer orientert rundt straff. Det handler
om å dempe eller stoppe sosialt upassende handlinger. Da kan man oppleve en
straffende følelse bare ved å tenke på å gjøre noe «dumt». Skam kan være
eksempel på en slik tilbøyelighet. Og dette kan sitte så dypt i oss, at bare
tanken på noe kan gjøre oss skamfulle, selv uten at «fristelsen» har slått ut i
handling. Men jeg tenker at også tilfredstillelse av type oppmerksomhet,
beundring og stolthet gir belønning. Freud og andre kan nok ha rett i at de mer
avanserte sosiale tilbøyelighetene til dels bygger på de mer primitive
egoistiske. Skam kan for eksempel sikkert inneholde komponenter av aggresjon og
frykt. Vår tilbøyelighet til å påføre hverandre sanksjoner er definitivt
påvirket av aggresjon.
Men min tenkemåte avviker sterkt fra Freud og tradisjonelle tenkemåter når det
kommer til synet på dødsdrifter.
Forskning har vist at det å leve i flokk,
eller i sosiale sammenhenger, er mye mer krevende i form av kognitive
ressurser, enn rent tekniske oppgaver. Derfor har nok dette skapt et seleksjonstrykk
i den kognitive retningen så snart flokkstrategier har blitt etablert. Dette
har sannsynligvis blitt forsterket av seksuell seleksjon tidlig i menneskets
utviklingshistorie. Hos mennesket er det hovedsakelig menn som er gjenstand for
seksuell seleksjon. Men vi må ikke gå i den fella og tro at fordi kvinner stort
sett har foretrukket smarte menn, så er menn blitt smartere enn kvinner. Dette
er en utvikling som har påvirket
begge kjønn.
Resultatet har i alle fall blitt en hjerne som på mange måter er overdimensjonert.
Hjernen bruker 20 % av all energiomsetningen i kroppen. Det er faktisk et
argument for at man tror at denne utviklingen kan ha kommet til veis ende. Det
er ikke sikkert at mennesket blir noe særlig smartere. Men, jeg tenker at våre
biologisk sett ekstreme kognitive evner kan ha forblindet oss mennesker på
flere måter. For det første har vi gjerne benyttet dette til å sette oss i
en slags over opphøyet posisjon i forhold til andre dyrearter. Men den
største forblindelsen handler sannsynligvis om hvilken rolle vi tillegger denne
funksjonen i vårt eget sinn.
Min måte å forstå rasjonalitet
på degraderer denne mekanismen og setter i stedet det menneskelige følelsesliv
i førersetet. Dermed blir det langt enklere å hente vår forståelse av oss selv
tilbake der, den hører hjemme, nemlig som et biologisk vesen, preget av en
fortid vi har til felles med alle dyrearter på denne kloden.