Bibelnotater
Fikk mye av dette «gratis» ved å plukke tallene herfra.
Kort om beregningen. Beregningene har utgangspunkt i slektstavlene i 1. Mosebok og historisk tidfesting av Kong Salomos regjeringstid. Men her er selvsagt en del komplikasjoner. Disse slektstavlene er oppgitt med fedrene og deres og sønner. Det oppgis hvor gammel faren var da han fikk neste sønn. Dermed kan man kjede dette sammen. Det hele går glatt inntil vi møter den første inkonsistensen. Sem skal ha fått sin sønn Arpaksjad da han var hundre år. Det blir året for syndefloden. Noah oppgis å ha vært 500 år da han fikk sine sønner. Sem var eldst. Og Syndefloden kom da Noah var 600. Men Arpaksjad blir oppgitt å være født to år etter syndefloden. Ingen stor differanse, så endrer Sem til å ha vært 102 år da han fikk Arpaksjad.
Neste problem er Abraham. Det er et verre problem. Far til Abraham het Tarah. Han oppgis å ha vært 70 år da Abraham ble født. Så står det at de dro ut fra Ur i Kalidea og slo seg nes i Harran. Og de var der til Tarah døde 205 år gammel. Da skulle Abraham ha vært 135 år. Men han oppgis til å være 75 år. Det stadfestes også i Apg. 7.4 at Abraham ikke dro derfra før etter at faren var død. Så dette er en åpenbar selvmotsigelse. En måte å komme rundt dette på er å anta at Tarah faktisk ikke var 70 år da Abraham ble født. Det står bare at da Tarah var 70 år fikk han de tre sønnene Abraham, Nahor og Haran. Kanskje den første sønnen ble født da Tarah var 70 og Abraham ble født 50 år senere. Det vil i så fall forlenge tidsskjemaet med 50 år.
Så kan vi fortsette å pusle dette sammen helt til vi kommer til Jakob. Da er det slutt på årsangivelsene og vi er avhengig av å utlede resten av historien på annen måte. Så langt jeg kan telle er det tolv slektsledd fra Jakob til Kong David. Kong David skal ha regjert i 40 år. Deretter kom Kong Salomo som kan tidfestes i historisk tid med en regjeringstid fra ca. 970 f.kr til 930 f.kr. Dermed kan dette linkes tilbake.
Men veien fra Jakob til Kong David er kronglete og usikker. Her har jeg funnet noen tidsangivelser på nett, som det forhåpentligvis er belegg for. Jakob var 130 da de slo seg ned i Egypt. De var i Egypt i 430 år. Josva skal ha dødd 64 år etter utgangen av Egypt. Her mangler jeg, eller forstår ikke referansen. Og det skal ha gått 300 år fra Josva døde til Kong Saul ble salvet. I forhold til Kong Saul så har vi problem med en ny selvmotsigelse. I 1. Sam 13.1 står det at den var 2 år. I Ap. Gj. 13.21 står det at den var 40 år. Leg har lagt 40 år til grunn. Etter Kong Saul kommer Kong David, som også har hatt en regjeringstid på 40 år. Og herfra finner vi altså frem til Kong Salomo, som vi har en noenlunde pålitelig tidfesting av.
Med utgangspunkt i dette får vi det resultat at skapelsen skjedde for rundt 6100 år siden, mens syndefloden skjedde for ca. 4500 år siden.
I tillegg til dette hadde det vært interessant å tidfeste språkforvirringen. Den må ha skjedd en eller annen gang etter syndefloden og før Tarah (da var de jo allerede spredt) Tara ble født Ca. 200 år etter syndefloden. Så da kan vi jo plassere språkforvirringen en plass midt i mellom altså ca. 4400 år siden.
Fvt |
År etter Adam |
Ble far |
Døde |
Skriftsted 1.Mos |
Navn, da han fikk sønn |
4082 |
0 |
130 |
930 |
1.Mos 5 |
Adam |
3952 |
130 |
105 |
912 |
1.Mos 5 |
Set |
3847 |
235 |
90 |
905 |
1.Mos 5 |
Enosj |
3757 |
325 |
70 |
910 |
1.Mos 5 |
Kenan |
3687 |
395 |
65 |
895 |
1.Mos 5 |
Mehalael |
3622 |
460 |
162 |
962 |
1.Mos 5 |
Jared |
3460 |
622 |
65 |
365* |
1.Mos 5 |
Enok (*bortrykket) |
3395 |
687 |
187 |
969 |
1.Mos 5 |
Metusalah |
3208 |
874 |
182 |
777 |
1.Mos 5 |
Lamek |
3026 |
1056 |
500 |
950* |
1. Mos 5.32, 9.28 |
Noah (*Abram var da 52 år gml.) |
2526 |
1556 |
102 |
600* |
1.Mos 11.10 |
Sem (*ca.30 år etter Abrahams død) |
2426 |
1656 |
600 |
|
1.Mos 7.11 |
Vannflommen (Noah var 600 år) |
2424 |
1658 |
35 |
438 |
1.Mos.11 |
Arpaksjad |
2389 |
1693 |
30 |
433* |
1.Mos.11 |
Sjelah (*ca.30 år etter Abrahams død) |
2359 |
1723 |
34 |
464* |
1.Mos.11 |
Eber (*ca. 70 år etter Abrahams død) |
2325 |
1757 |
30 |
239 |
1.Mos.11 |
Peleg |
2295 |
1787 |
32 |
239 |
1.Mos.11 |
Re'u |
2263 |
1819 |
30 |
230 |
1.Mos.11 |
Serug |
2233 |
1849 |
29 |
148 |
1.Mos.11 |
Nakor |
2204 |
1878 |
70 |
205 |
1.Mos 11.26, 11.32 |
Tarah |
2134 |
1948 |
100 |
175 |
1.Mos 21.5, 25.7 |
Abraham |
|
2032 |
|
|
1.Mos. 16.16 |
Ismael |
2034 |
2048 |
60 |
|
1.Mos. 25.26 |
Isak |
1974 |
2108 |
|
|
|
Jakob(Israel)/Esau |
Fvt |
År etter Adam |
Tidsforskjell |
|
Referanse |
Hendelse |
1844 |
2238 |
130 |
|
1. Mos. 47.9 |
Folket kom til Gosen (Jakob 130 år) |
1414 |
2668 |
430 |
|
2.Mos 12.40 |
Utgang fra Egypt. (Israel bodde i egypt i 430 år) |
1350 |
2732 |
64 |
|
|
Josva Dør.Det skal ha gått 64 år fra utgangen fra Egypt |
1050 |
3032 |
300 |
|
|
Begynnelsen på Sauls Regjeringstid.Det skal ha gått 300 år fra Josva Døde til Kong Saul ble salvet |
|
|
2 |
|
1.Sam 13.1 |
Slutten på Sauls regjeringstid 1 |
1010 |
3072 |
40 |
|
Ap Gj 13.21 |
Slutten på Sauls regjeringstid 2 |
970 |
3112 |
40 |
|
|
Slutten på Davids Regjeringstid |
|
|
|
|
|
Kong Salomo tidfestes til Ca 970-930 f.kr |
Se også video fra Ung Jord bevegelsen om dette temaet her.
Jeg er jo vokst opp med den forestillingen
at Bibelen er et harmonisk hele som ikke motsier seg selv. Det er jo selvsagt
en illusjon. Jeg
ble jo tidlig frustrert av ikke å komme til bunns i mine forsøk på å fortolke
Bibelen. Refleksjoner som har kommet ut av dette handler om det naturlige
språk, teksttolkning
og begreper.
Og den viktigste erkjennelsen ut av dette er jo at det naturlige språk har høy
bevegelighet, at det ikke kan gi mening uten subjektiv fortolkning. Det betyr
at meningen skapes som en vekselvirkning mellom subjektiv fortolkning og
teksten i seg selv. Følgelig gir dette en endeløs diskusjon om hvordan disse
tekstene er å forstå. Dette får særlig aktualitet i den grad teksten oppfattes
som guddommelig og forpliktende. Bare de refleksjoner jeg her har gjort, burde
være nok til å slå fra seg den forestillingen at slike guddommelige tekster
eksisterer. Et fullkomment allmektig vesen ville aldri ha meddelt seg på en
slik uklar måte, dersom det virkelig innebar en slik avgjørende forpliktelse.
Mange vil hevde at Bibelen er full av selvmotsigelser. Eksempler finner du her
og her.
Håper linkene varer.
Bokstavtro bibeltolkere vil imidlertid benekte dette. Og jeg er ikke i tvil om at de er i stand til å forklare eller bortforklare alle slike påståtte tilfeller. Og det kan man gjøre, nettopp fordi teksten er bevegelig. En dag er ikke en dag. En drøvtygger er ikke en drøvtygger slik vi forstår det. Den Gud man ser er ikke det samme som den Gud som ingen har sett. At Gud vet alt, betyr ikke det samme som at han vet absolutt alt. Loven er ikke loven.
Begrepene flyter. De er utallige mursteiner som kan tilpasses ethvert behov. Men byggverket er til slutt fortolkerens. Det er ikke mye guddommelig ved det.
Den teknikken som kalles «Med skrift skal skrift forklares» er etter min mening tvilsom når den anvendes på Bibelen. Først og fremst er dette uklart. Med hvilket skriftsted skal hvilket skriftsted forklares? Vi har altså her to uavhengige variabler, X og Y, som begge kan anta hvilken som helst verdi. Det er ikke noe system på dette annet enn gjennom ad hoc kobling via begreper. Og for å gjenta for hundrede gang: begreper er uklare, kan ha forskjellige betydninger, og betydningen kan variere over tid og mellom kulturer. Og her er et ekstraproblem som angår Bibelen spesielt. Problemet er at Bibelens bøker er skrevet over en tidsperiode på mellom 800 og 1500 år. Hvordan i all verden kan man da f.eks. tolke utrykk i 1. Mosebok ved hjelp av skriftsted fra det nye testamentet? Er det virkelig slik at disse eldste bøkene ble skrevet med henblikk på at andre bøker skulle komme tusen år senere å forklare dette? Hva med alle de misforståelser som kom i kjølvannet av at mennesker leste en uferdig tekst? Igjen, ligner dette på noe guddommelig i det hele tatt?
https://www.youtube.com/watch?v=dxQtV_YSo8I
https://www.youtube.com/watch?v=gDCCzzwy_Nk
Utsagn i det gamle testematet ble tilpasset og mistolket i anstrengelsen for å skape inntrykk av at Jesus var profetert. Den beste kilden er jo en godt skolert Rabbi, med ekspertise også på det nye testamentet.
https://www.youtube.com/watch?v=jPIRCS6WOwQ
https://www.youtube.com/watch?v=hA-LlZiIpFw
https://www.youtube.com/watch?v=Q_d1Wy8l0BQ
https://www.youtube.com/watch?v=aqtk7q1FBvM
Mistolkning av Esaias 53
https://www.youtube.com/watch?v=SH3g5EqzTe8
https://www.youtube.com/watch?v=2STiabRV8TE