Guds ufattelighet
Ideen om at Gud er så høyt hevet over mennesket at han for alltid vil være ufattelig er svært gammel. Her et sitat fra Det Gamle Testamentet:
For mine tanker er
ikke deres tanker, og deres veier er ikke mine veier, sier
Herren. Som himmelen er høyt over jorden, slik er mine veier høyt
over deres veier og mine tanker høyt over deres tanker.
Jes 55,8-9
Positivt handler dette om å påpeke menneskets ufullkommenhet i forhold til å vite og forstå. Dette er noe vi ofte trenger å repetere for oss selv slik at vi kan tilstrebe oppriktighet i forhold til dette.
Men jeg tenker at dette også handler om retorikk. Når man skal utforme en religion er vel det største retoriske knepet først å snakke «på guds vegne». Og om det skulle komme kritiske bemerkninger så kan disse settes ut av spill ved hjelp av ideen om Guds ufattelighet. Og mange av diskusjonene rundt bibelske dogmer kan forholdsvis enkelt parkeres på denne måten. Det gjelder for eksempel treenighetslæren, problemer rundt skapelse og eksistens, og problemer rundt det ondes eksistens.
Dette er da også min første alvorlige betenkelighet med denne retorikken. Den har en tendens til å undergrave kritisk tenkning. Det er sikkert vel og bra for de som bevisst går inn for å manipulere og kontrollere andre på denne måten. Men for den store hopen av mennesker som ikke er festlige maktpersoner blir dette negativt fordi det begrenser enkeltmenneskets mulighet til å bruke egne mentale ressurser.
Men retorikken stopper ikke nødvendigvis her. For Gud beskrives ofte i positive begreper som godhet, kjærlighet og rettferdighet. Da er vi inne på etiske forhold. For så er det slik at mange eksempler indikerer at den bibelske Gud neppe kan være så kjærlig og rettferdig likevel. Den som tenker kritisk om dette blir svært ofte møtt med samme retorikk. Naturlig måles Guds handlinger opp mot våre naturlige forestillinger om disse begrepene. Den retoriske teolog kan da enkelt si at dette ikke handler om vår egen begrensede forståelse av begreper som godhet, kjærlighet og rettferdighet. På sett og vis blir disse begrepene definert ved hjelp av Guds handlinger. For det første dreper det jo retorikken om at Gud er kjærlig og rettferdig. For den som er oppmerksom vil jo raskt skjønne at slike utsagn får sin retoriske effekt nettopp på basis av vår naturlige oppfatning av disse begrepene. I neste omgang mister disse begrepne sitt innhold, fordi Gud er ufattelig. Og når han så begår grusomme handlinger så omdefineres hele begrepsapparatet. Den store tragedien med dette er at vi dermed står i fare for å nøytralisere selvstendig kritisk etisk refleksjon. Da står jo teologen klar med lydighetsideologien. Dermed er mennesket omskapt til et maktmiddel og et våpen, villig og føyelig til bruk for eliten.
Mennesket har alltid fantasert om visdom.
Men innerst inne er vel de fleste klar over at vi alle kommer til kort. Men
menneskets behov for trygghet gjør at man da søker etter andre som kan inneha
denne visdommen. For noen må jo ha kontrollen. Og helst må det jo være en
overmakt som
passer på og tar vare på det lille mennesket. Kanskje er det slik at
forestillingen om visdom samtidig blir en forestilling om noe som er så stort
og omfattende at vi mennesker aldri vil kunne fatte det. Og nettopp det
ufattelige i det kan virke bekreftende på at dette må representere visdommen.
For den oppvakte retorikeren kan altså dette handle om å handle eller
fremstille noe som så absurd og så uforståelig at det jo må være visdom i det.
Når forferdelige og meningsløse ting skjer, er det lett å ty til en slags forklaring
om at «han nok har en mening med det». Og nettopp fordi det er absurd og
uforståelig så setter det sitt stempel på våre forestillinger om visdommen, som
jo er så vis og så omfattende at vi ikke kan forstå den. Altså det absurde bekrefter
en illusjon
om visdommen.
Dette er en livsfarlig tanke og en kortslutning, som er lett og se når man
først setter søkelyset på den. Alt som er uforståelig er ikke nødvendigvis
uforståelig fordi min evne til visdom ikke strekker til. Det er spesielt når vi
knytter dette til etiske spørsmål at dette kan bli farlig. For etikk
kan uansett ikke forstås bare i fornuftsrelaterte termer. Etikk handler om verdier.
Absurde umoralske handlinger er uforståelige, fordi vi ikke identifiserer oss
med det verdisett de representerer. Da er det livsfarlig
å kaste vårt eget moralske kompass over bord, bare fordi handlingene begås
av en guddom som vi anser som langt visere enn oss selv, og at uforståeligheten
bekrefter hans visdom. Dette er en alvorlig moralsk kortslutning.
Om Gud eksisterer, hvorfor
er han usynlig? Av alt vi vet om herskere ellers er at de er veldig
synlige. Det er gjennom sin synlighet
de promoterer seg selv som herskere, gjennom pomp og prakt og gjennom klar og
tydelig ledelse. Gud er derimot fullstendig usynlig. Hva kan forklaringen være
på det? Mange religioner har klare betingelser om at dersom man ikke tror på
Gud så går man fortapt. Altså ligger det dom og straff foran oss, fordi vi ikke
tror på noe vi aldri har sett. Er det noen rimelighet i dette? En grunn kan jo
være at vi befinner oss så langt ut i utkanten at det er sjelden Gud har tid
til å reise så langt ut i provinsene. Det stemmer jo ikke med forestillingen om
en allmektig og alle steds nærværende Gud. Så når Gud er usynlig så må vi anta
at det er en grunn til det. Kan forklaringen være at mennesket ikke tåler å se
Gud? Det er hevdet at lyset fra Gud er så skarpt at vi mennesker vil dø,
umiddelbart om vi så det. Er Gud en stjerne? Er Gud noe reelt fysisk i det hele
tatt? Har ikke Gud skapt lyset? Hva var han selv før han skapte alt det
fysiske? Vi oppdager at denne type ad-hoc forklaringer ikke er konsistente med
utsagn om Gud som har skapt alt som er. Man må selvsagt kunne anta at en
allmektig Gud kan manifestere seg på en slik måte at det blir kompatibelt med
menneskets naturlige sanseapparat.
Enda en forklaring er forestillingen om den fjerne Gud. Altså en gud som har
satt i gang det hele, men som ellers er fraværende i universets utvikling. Men
da snakker vi altså om den fjerne Gud, som ikke interfererer med universet, og
som selvsagt ikke har noe personlig forhold til oss mennesker. Da er vi langt
borte fra den guden som er i Bibelen eller Koranen.
Det som er opplagt er at de som har forestillinger om den nære Gud, som bryr
seg, har et alvorlig forklaringsproblem i forhold til det faktum at denne guden
er usynlig. Og forklaringsproblemet må selvsagt sees i sammenheng med
ansvarliggjøringen i forhold til å måtte tro på dette. For dersom Gud med vilje
gjemmer seg, og samtidig forlanger at vi skal tro, så forlanger han egentlig at
vi skal forlate vår egen oppriktighet.
For dette skaper et fundamentalt erkjennelsesmessig
problem. Er det å tro på noe som ikke kan erkjennes og som ikke kan forstås, en
god ting? Dersom vi åpner for å gjøre det, da kan vi tro på hva som helst som
ikke kan erkjennes og som ikke kan forstås. Hvordan kan vi sortere det ene fra
det andre? Det er jo det som ligger i erkjennelsens natur, at vi skal kunne
sortere realiteter fra fantasi. Kaster vi dette kriteriet på båten, så åpner vi
for å kunne tro på absolutt alt som kunne fantaseres opp.
Mot dette kan man jo hevde at riktignok er
Gud usynlig, men han kan likevel erkjennes indirekte. Ingen har sett et atom
med sitt blotte øye. Likevel er de indirekte bevisene uomtvistelige. Så kan man
altså hevde at de indirekte bevisene er så sterke og så tydelige at det, for
den oppriktige fremstår som opplagt at det må være Allah, eller Jesus, eller
Jahve, eller Odin, eller? Er det slik? Enhver som er oppriktig vil fort innse
at dette ikke er så enkelt.
Da gjenstår det vel bare å legge også dette til som et av de mange uløselige
mysterier rundt Gud.
Rent filosofisk kan man hevde at en forklaring har som grunnleggende forutsetning at den skal være fattbar. Det må i alle fall være tilfelle med vitenskapelige forklaringer. Ellers faller jo forklaringen utenfor det vitenskapelige. Men jeg tenker at det er god grunn til å hevde at dette er en grunnforutsetning som må gjelde alle forklaringer. Og at i den grad man innfører ufatteligheter i forklaringer så mister de sin status som forklaring. Eksempel:
Lille Trine på 7 år er alene i stua. På bordet står en kurv med fire epler. Men Trine har fått beskjed om at hun ikke får ta. Når mor kommer inn fra hagen er det bare tre epler i kurven. Nå ber mor Trine om en forklaring på hvordan det kan ha skjedd.
Da sier Trine noe slik som at:
Umalken traff golotten langs de grå linjer. Spatitten så ikke plusskvantumen, og ble derfor linjeløs i sin gulbart. Umalken kom derfor ut av linjen. Derfor er det nå bare tre epler i kurven.
Mor kan kanskje grave litt i dette, og etterspør hvem Umalken og alle de andre er, og hva dette betyr. Men det vet ikke Trine noe om.
Så er spørsmålet om noen i edru tilstand
vil påstå at dette kan aksepteres som en forklaring? Jeg tror de fleste vil
være enig i at dette ikke er noen forklaring i det hele tatt fordi det som står
her er ufattelig. Det som er interessant her er å se dette i lys av dette foredraget av Neil
DeGrasse Tyson. Her påviser Tyson hvordan de store tenkerne opp gjennom
historien tenderer til å møte ytterkantene av sin kunnskap med referanser til
Gud, og hvordan det hele stopper opp nettopp på det steget. Nå tar vi dette
steget et hakk lengre. For egentlig er det ikke Gud som er det grunnleggende
problemet her. Det er illusjonen av en forklaring som ved nærmere analyse viser
seg ikke å forklare noe i det hele tatt. Bruken av begrep som gud eller transcendent
skaper en illusjon
av en forklaring som ikke er en forklaring. Og illusjonen sløver det
menneskelige sinn slik at vi stopper opp i våre anstrengelser for å undersøke
tingene videre.
Det er ikke dermed sagt at vi mennesker ikke skal bruke ordet ufattelig når vi
skuer de mot yttergrensene for vår kunnskapshorisont. Er noe ufattelig for oss,
så er det den riktige beskrivelsen for vår tilstand her og nå. Men vi vet at
slike grenser kan flyttes, og at de vil bli flyttet, steg for steg. Poenget er
at vi aldri må gjøre ufatteligheten til en del av forklaringen på det vi
opplever. For da mister forklaringen sin mening som forklaring, og vi
forblindes av en illusjon.