Likestilling
Likestilling er et hett begrep i vår tid. Vårt samfunn er nærsynt opptatt av likestilling mellom kjønnene. Men, etter min mening kan begrepet også prinsipielt anvendes i forhold til all forskjellsbehandling mellom grupper. Dette er nært knyttet til ideer om personlig frihet og rettferdighet. Om jeg skal forsøke meg på en definisjon må det bli noe slik som at likestilling er fravær av all forskjellsbehandling begrunnet i stereotype gruppeforestillinger. Helt grunnleggende handler kanskje dette mest om individets grunnleggende behov for å bli betraktet nettopp som individ og ikke som en sortering av et eller annet slag. For det er kun gjennom å bli betraktet som et individ med at individet defineres med etisk verdi. Derfor er dette helt grunnleggende for individets mulighet til likeverdig fellesskap med andre.
Et ideal om likestilling vil alltid være under press av det sosiale spill. Dette slår ut, både i form av religion, tradisjoner, kultur og utøves via retorikk og en rekke hersketeknikker. Derfor vil det alltid være en kontinuerlig prosess i samfunnet å motvirke alle slike negative tendenser. Jeg tenker at samfunnet må ha på plass en grunnleggende etisk modell som sikrer likestilling, og som må gjennomsyre alle prosesser og sette bevissthet om dette på dagsorden. I neste omgang må dette slå ut politisk i form av lover. Dette er de viktigste forutsetninger for at slike ideer skal kunne få gjennomslag i kulturen.
Nå er jo det jeg sier her veldig teoretiske tankeeksperimenter. Men poenget er at slike tankeeksperimenter er et godt verktøy som lakmustest på et robust utformet regelverk i forhold til likestilling.
Etisk likestilling og politisk likestilling er forholdsvis enkle grep i forhold til kulturell likestilling. Å forandre lover er nok en krevende prosess, men den kan neppe sammenlignes med den utfordringen det er å bevege en kultur fra diskriminerende mentalitet, praksis og tradisjoner til full likestilling. For en ting er samfunnets lover en helt annen ting er menneskets kulturelle tvangstrøyer, her under spesielt fastgrodde kjønnsrollemønstre. Selvsagt er det her det egentlige slaget står. Her vil jeg nevne to posisjoner som undergraver likestillingen i samfunnet.
1) Naturrett
Min mor har ofte referert diskusjonene hun hadde med min far og hans kamerater
om kvinners rett til likelønn. Tariffer på 1950-tallet var ofte organisert på
kjønn. En lønnsskala for kvinner en annen for menn. Min mor mente det var
urettferdig og ble latterliggjort av min far. Hans hovedargument er at mannen
jo har forsørgelsesbyrden og at mannen er sterkere enn kvinnen og kan derfor
gjøre bedre nytte for seg i jobben. Det jeg henger meg opp i her er det jeg
oppfatter for å være en mental tvangstrøye. Min far hadde rett og slett ikke
fantasi til å forestille seg en kvinne med forsørgelsesbyrde. Han klarte heller
ikke å se for seg både at det kunne finnes råsterke kvinner og at fysisk styrke
på langt nær har noen avgjørende betydning i alle yrker. Denne mangelen på evne
til å se for seg det uvanlige, det som ikke følger snevre
kulturelle normer, som gjelder akkurat der og da, er en kulturell
tvangstrøye. Og man kan selvsagt utvide en slik tenkemåte til å gjelde
generelt: Siden menn vanligvis har bekledt alle viktige posisjoner i samfunnet
så er det et bevis på at menn har en naturlig overlegenhet i forhold til dette.
Samme type argumentasjon om forholdet hvite-svarte. For det første rammes denne
tankegangen av er-bør-kortslutningen.
For det andre er den ureflektert i forhold til søken
etter innsikt i hvorfor forholdene har blitt som de har blitt. Mitt svar på
det er at både individuell og kulturell
utvikling har en kaotisk
natur. Det vil si at det ofte er tilfeldigheter som avgjør utviklingen. Det
ligger altså ingen naturlig fortjeneste
i dette, hverken for den ene eller andre gruppen.
For det tredje har man det retoriske
argumentet at dette er naturlig. Her mangler selvsagt refleksjonen om naturlighet
fullstendig.
For det fjerde bryter slike ideer fullstendig med en generell refleksjon om
likestilling, dermed er den også en uetisk og uttrykker dårlig
menneskesyn. For det femte så viser jo all erfaring at slike forskjeller i
høy grad er kulturskapte. Det vi si at de er utviklet, vedlikeholdt og
sementert av kulturer, tradisjoner og normer.
2) Vinn eller forsvinn (dominans)
Når mennesker orienterer
seg i grupper og disse kommer i konflikt vil vi ofte se at det innad i hver
av gruppene danner
seg fraksjoner i forhold til om man skal ha en likeverds strategi(ekte
likestilling) eller den mer uforsonlige posisjonen som stiler mot å nedkjempe
motparten. Den første strategien som går på å arbeide for full likestilling
fordi det vil slippe alle fri, også min gruppe, er en filosofisk og politisk
moden posisjon. For det utrykker den tanke at alle individer i samfunnet har de
samme rettigheter, friheter og menneskeverd. Det er et uttrykk for det
gode menneskesyn og det
varme sosiale klima.
Den motsatte posisjonen som orienteres rundt en særinteresse for «min gruppe»,
og gjerne også hatforestillinger
til andre grupper, er tilsvarende umoden og hører ikke hjemme i det
modne siviliserte samfunnet. Begrunnelsen er at det fører til ulykke, hat,
frykt. Det er uttrykk for dårlig
menneskesyn og tilsvarende kaldt
sosialt klima.
I vår tid er det egentlig ikke plass til dette spørsmålet. Bare det å stille spørsmålet er å opptre politisk ukorrekt. Spørsmålet er logisk sett mest sensitivt i forhold til kjønn og etnisitet. Måten vår tid løser problemet på er å la være å gå inn på slike spørsmål. Her er det flere retoriske forsvarsmekanismer ute og går:
1) Ubrukelig kunnskap
Dette handler om å argumentere for at kunnskap om forskjeller mellom kjønn
eller etniske grupper ikke har noen bruksverdi og at samfunnet derfor ikke skal
investere i dette. Men hvem kan egentlig bedømme generell nytteverdi av
kunnskap? Ikke vet vi hva som kommer frem, og ingen har den fulle oversikten
over kunnskapsbehov på forskjellige områder, nå og i fremtiden. Pr. i dag er
slik kunnskap uunnværlig i forhold til medisinsk behandling. Et annet område
jeg vil nevne er pedagogikk. Sannsynligvis er det en gjennomsnittsforskjell i
måten gutter og jenter lærer på. Dette aner vi fordi det hele tiden måles
kjønnsforskjeller på skoleprestasjoner, og disse kjønnsforskjellene varierer
over tid. Da kan en nærliggende konklusjon ha å gjøre med at det felles læremiljøet
som finnes til enhver tid har forskjellig gjennomsnittsvirkning på kjønnene.
Det er også vesentlig å innse at denne type kunnskap kan ha sekundær nytte. For
eksempel så kan vi pr. i dag observere at etniske afrikanere der ut til å ha bedre
rytmesans og de er kanskje bedre dansere. Dette kan være mytisk. Men det kan
også være en reell forskjell. Om det er en reell forskjell, så er det neste
steg å undersøke om dette har med kultur eller biologi å gjøre. Om det skulle
vise seg at biologi også har innflytelse på dette, så har vi en utmerket
mulighet til å konkret begynne å lete etter den eventuelle genetiske
forskjellen. Kommer vi på sporet av noe slikt, så har vi plutselig identifisert
funksjoner og mekanismer for utvikling av rytmesans og for dansing. Og hvem vet
hvilken nytte slik kunnskap vil ha i fremtiden.
Generelt dreier dette punktet seg om en uvilje til å studere menneskenaturen
med utgangspunkt i en biologisk virkelighetsforståelse.
Man er kort og godt redd
for de resultater forskningen kan komme opp med. Man er redd for at
eventuelt påviste forskjeller vil gi motstanderne gode argumenter for
diskriminering. Denne redselen bunner i at man selv mangler et menneskesyn og
en etikk som er immun mot denne type retorikk. Med et empatisk
etisk fundament i bunnen og et kompromissløst
positivt menneskesyn på basis av empatisk etikk, så kan man enkelt parere
motstandernes retorikk på det mer underliggende filosofiske plan. Denne filosofiske
folke-immuniseringen er svært viktig for å unngå å havne i en vitenskapelig
blindgate hvor man idealiserer
et syn på mennesket som ikke er reelt. En slik idealisering vil til syvende
og sist true livskvaliteten
for de mange marginaliserte grupper i samfunnet og vil i så måte virke mot sin
hensikt.
2) Blanke
ark hypotesen
Som en følge av vegringen mot biologi har man omfavnet teorien om mennesket som
det blanke ark. Min oppfatning om denne teorien er at den hverken
er holdbar og at den drives delvis som følge av misforstått sosiologi og delvis
som politisk retorikk. På et vis er ideen om blanke-ark besnærende. For det
betyr at mennesket utelukkende er et produkt av omgivelsene. En slik tanke
bærer jo bud om at det finnes ingen grenser for vår evne til å skape det
ideelle samfunn. Når så enkeltmennesker feiler opp i dette, hvem har da skylda?
Da handler det om foreldre, skole, samfunn og reproduserende sosial arv. Mest
ytterliggående handler dette også om individet selv. For det er fort å anklage
enkelt mennesket for uvilje til å la seg forme som samfunnets A4-kopier.
Blanke-Ark hypotesen kan jo også føre til ideer om at all elendighet
skal kunne avskaffes. Dette slår igjen ut i at det offentlige påtar seg en oppdragerrolle
i forhold til individer som ikke kommer inn i A4-folden. Resultatet blir ofte nedverdigelse,
konformitetspress
og manglende respekt
for mangfoldet.
Oppdragerrollen blir en evig strategi med sikte mot total avskaffelse av
fenomener som rus, narkotika, fattigdom og prostitusjon.
Mennesket
er svært formbart. Vi utvikler oss til å bli «kopier» av den kulturen vi
måtte vokse opp i. Men problemet er at denne formbarheten på ingen måte er
total. Selvsagt er det en rekke grunnleggende mønstre i det sosiale samspill og
det sosiale spill og i den individuelle utvikling som ligger der og påvirker
det hele. Visdommen her er å forstå hva dette er og hvilke grenser det setter.
Dette blir helt vesentlig dersom samfunnets
oppdrag skal være å ivareta og beskytte livskvaliteten for den enkelte på
best mulig måte. For om vi bommer her så risikerer vi å investere store
ressurser på tiltak som stort sett bare skaper ulykke og nedverdigelse, men
lite gevinst.
3) Biologisme-retorikken
Opposisjon mot nåtidens blanke-ark-hypotese møtes ofte med en biologisme-retorikk.
På sett og vis fungerer den selvbekreftende på den måten at all kritikk mot
blanke-ark modellen omtolkes til å handle om at kritikerne er motstander av
likestilling eller rasister. Dette er en retorikk
som er svært virkningsfull. Fordi de mest kritiske røster kan risikere eksklusjon
fra akademiske miljøer og de risikerer karrieren. Resultatet er at det
vitenskapelige ideal kompromitteres. Vitenskapens
evne og mulighet for fremgang drives
nettopp av fri kritisk meningsutveksling.
Den offentlige politiske korrekthet opprettholdes dermed mer som en religion
enn som et rasjonelt vitenskapelig fundament for politisk styring.
Om vi går samfunns-vitenskapelig til verks
vil vi jo raskt oppdage kjønnsforskjeller på ulike områder i samfunnet. Vi ser
forskjeller i yrkesvalg, interesser, skoleprestasjoner, kriminalitet og, ikke
minst normalfordeling innad hos det enkelte kjønn. Om jeg var
samfunnsplanlegger ville ikke jeg ha vært så opptatt av kjønn for kjønnenes
skyld. Om der var flere kvinnelige sykepleiere og flere mannlige ingeniører er
ikke dette nødvendigvis noe stort problem i seg selv. Det er ikke et mål i seg
selv at vi alle er like, eller at grupper er gjennomsnittslike, men
livskvalitet er et mål i seg selv. Tar vi utgangspunkt i livskvalitet vil ideer
som frihet, respekt og anerkjennelse gi seg selv. Den største hindringen for
kvinner i forhold til livskvalitet og det å få leve ut sitt potensiale handler
ikke om å bli lik menn, men om å frigjøre seg fra den, til enhver tid,
gjeldende stereotyp
som tillegges kvinnerollen og som sementeres i kultur og lovgivning. For
til syvende og sist handler enhver slik sementering, av tradisjon, om å pålegge
kvinnen en tvangstrøye hun slett ikke trenger. Det handler om å få like
muligheter, og det handler om respekten for enkeltindividet. Fokuset skifter
fra kjønn til individ.
Likhetstanken må erstattes med en ide om, og dyrking av mangfoldet. Det er
mangfoldet som gjør samfunnets sterkt. Det er kun i et miljø av mangfold at
enkeltindividet kan oppnå den høyeste grad av frihet og selvrealisering. Det
er mangfoldet som skaper våre muligheter til livskvalitet. Ja, vi ønsker flere
kvinnelige ledere, ja vi ønsker flere kvinnelige ingeniører, ikke fordi de er
like menn, men nettopp fordi de er forskjellige. Ingen skal tvinges.
Rekruteringen må skje ved å gjøre denne type yrkesvalg attraktive, også for de
mer feminine preferanser.
Det er selvsagt ikke bare kvinnekampen som har måtte kjempe seg gjennom
stereotypenes tyranni. All
gruppetenkning medfører i større eller mindre grad stereotyping. All
stereotypien medfører i større eller mindre grad undertrykkelse
på den måten at mennesker blir forsøkt sortert inn i en form som slett ikke
passer alle innenfor gruppen. Stereotyping medfører også øket
sosial avstand og derfor vil dette også utløse også hersketeknikker og upersonlig
fiendskap.
Om jeg var samfunnsplanlegger ville jeg alltid ha individets autonomi i bunn. Det betyr i klar tekst stor vekt på den personlige frihet. Men jeg ville likevel ha gjort meg mine betraktninger. Blant annet ville jeg vært nysgjerrig på forskning på homogene kjønnsmiljøer kontra blandingsmiljøer. Her ligger det vel i kortene at de homogene kjønnsmiljøene tenderer til å fungere dårligere enn miljøer hvor kjønnene er sånn noenlunde blandet. Om en slik antakelse er riktig så gir dette et rasjonelt fundament som argumenterer for at samfunnet bør ha en innsats for å oppnå at de fleste miljøer er blandingsmiljøer. Selvsagt går det ikke an med tvang her, men ved hjelp av insitament og tilrettelegging kunne man oppnådd noe. For eksempel kunne samfunnsstøtte til forskjellige grupper være på betingelse av at de ikke er eksklusive på kjønn.
Et annet område jeg ville vært svært
interessert i er politisk ledelse. For det er forskjell på en maskulint
orientert politisk ledelse og en feminint
orientert politisk ledelse. Det maskuline har i seg en del trekk som jeg
tror er negativt for samfunnet. Det handler om at det maskuline går mer i
retning av konfrontasjon, vold, dominans,
konkurranse osv. Feminine trekk går mer i retning av samarbeid, dialog, forståelse
og omsorg for hverandre. For den som leser mine refleksjoner om
sosialt samspill vil det ikke være tvil om hvor jeg står. Jeg regner den
rene maskuline ledelse som en katastrofe for samfunn som lever i en fredelig
tilstand. Den kommer kanskje til sin rett om samfunnet ufrivillig skulle havne
opp i en alvorlig krigstilstand eller unntakstilstand. Men for det gode og
fremgangsrike og innovative samfunn er det, for meg, opplagt at det er den
feminine tilnærmingen som fungerer best. Og siden jeg har den oppfatningen at
de feminine verdiene i gjennomsnitt oftere målbæres og ivaretas av kvinner, er
det vesentlig at menn ikke får noen dominans i forhold til det å lede
samfunnet.
Og da har de fleste samfunn den store utfordringen som det er å penetrere den
mannsdominerte politiske ledelse. Her har vi i Norge brukt kjønnskvotering. Det
er et omstridt virkemiddel. Men jeg tenker at det er nødvendig. Om det er
nødvendig til evig tid er jeg ikke sikker på. For på sikt kan det skje en
kulturendring. Men her kan jeg også ta feil, for også her kan
forhold som ligger dypt i vår menneskelige natur spille oss et puss. For
selv om menn ikke er naturlig bedre ledere enn kvinner, så kan menns maskuline
natur nettopp gjøre dem mer disponert for å søke seg dit. Det er den ene siden
av saken. Den andre siden er at vi mennesker kan ha naturlige innebygde
tendenser til å anse et menneske som er
fysisk større enn gjennomsnittet og har grov stemme som potensielle ledere.
Dette er jo naturlige fortrinn som menn har, og som både menn og kvinner
naturlig faller for. Så selv om en kvinne objektivt sett, med de kriterier som
er satt opp, kvalifiserer bedre så tenderer de som rekrutterer ofte til å la
magefølelsen råde. Og hva er magefølelsen
annet enn våre naturlige tilbøyeligheter til å ville underkaste
oss alfa-hannen?
Så selv her, ved likestillingens høyborg, kan det være vesentlig å ta med
kunnskapen om steinaldermennesket med i den totale ligningen. For det kan være
at denne effekten er så sterk, selv i vårt siviliserte samfunn, at den for all
fremtid må kompenseres for å unngå at det langsom sklir tilbake til ren
mannsdominans.