Relasjoner
Se også her.
Relasjonen handler om forhold mellom entiteter. Det jeg reflekterer over her er sosiale relasjoner. Vi har også relasjoner mellom ting og forestillinger, men det er ikke tema her.
En sosial relasjon kan kanskje defineres som karakteristikker av de sosiale forbindelseslinjene som eksisterer mellom to sosiale aktører. Aktører kan være grupper eller det kan være enkeltindivider.
For sosiale arter blir relasjonene selve
grunnenheten i det som utgjør aktørens sosiale
kapital. Den har med andre ord samme rolle som penger har
innenfor økonomi. Man kan summere opp kvalitet og kvantitet på relasjoner og
man har et slags mål på sosial kapital. Kanskje kan man videreføre denne
analogien til at på samme måte som økonomisk kapital har sin arena innenfor handel
og markeder,
så har sosial kapital sin arena innenfor det
sosiale univers som består av det
sosiale samspill og det
sosiale spill. Min påstand er da også at, for oss mennesker, er sosial
kapital er enda viktigere enn økonomi. Dermed blir da også relasjoner vel så
viktig som penger. Dette slår da også ut slik at de som har «god råd» kan sløse
mer med relasjoner enn de som sliter. Det å sløse med relasjoner handler både
om å være eksklusiv men også det å tillate seg å oppvise negativ eller truende
atferd overfor andre.
På den annen side, vil den som er fattig på relasjoner strekke seg langt for å
skaffe seg og vedlikeholde relasjoner. Det kan føre til alt fra underkastelse
til avdemping
av sosial viljestyrke til bedrag
til søken etter oppmerksomhet.
Relasjoner mellom individer drives i all hovedsak av begjær. Da snakker jeg om begjær i betydningen av indre emosjonelle drivkrefter som ligger bak og virker retningsgivende på våre handlinger. Da snakker vi om begjær etter nytteverdi, begjær som skaper nærhet og begjær som skaper avstand. Det gir tre typer begjær, som vi alle kjenner igjen:
1) Begjær drevet av Eros, som adresserer objektet (kroppen og individets nytteverdi)
a. Begjær etter det reproduktive systemet (mest maskulint)
b. Estetisk begjær (etter vakre kropper)
c. Produktivt begjær (Begjær etter kroppens verdiskapingskapasitet, mest feminint)
d. Sosialt begjær (Begjær etter kroppen i form av sosial valuta, mest feminint)
2) Det empatiske begjær (Agabe: Det første begjær etter subjektets tilstand)
a. Begjærer optimalisering av subjektets velvære
3) Det aggressive begjær (Det andre begjæret etter subjektets tilstand)
a. Begjærer subjektets lidelse og destruksjon
Relasjoner kan eksistere både mellom enkeltindivider og på gruppenivå mellom forskjellige grupper av individer. Jo mindre gruppen er, jo nærmere og mer nyansert, ekte eller intim kan en relasjon være. De mest nære og intime relasjoner finnes mellom enkeltindivider. Men uansett om dette er på gruppe- eller individnivå kan man klassifisere relasjonene etter kvaliteten på relasjonen. Eksempler på forskjellige typer relasjoner kan være:
1. Sameksistens
En relasjon som kun består i koeksistens med få kontaktpunkter, men uten fiendskap.
Man lar hverandre i fred, blander seg ikke inn, samarbeider ikke, eller vet
kanskje ikke om hverandre en gang.
2. Utvekslingstilstand
Samme som sameksistens men samarbeider
der det er naturlig.
3. Lagspill
Man spiller
på samme lag, er likeverdige,
samarbeider, skaper vinn-vinn, og respekterer
den andre part som likeverdig. Man samarbeider om å finne løsninger som er mest
mulig optimale for begge parter.
4. Konkurrerende
samspill
Samarbeid, men mer preget av egoisme.
Man forsøker å få mer ut av samarbeidet enn motparten. Innslag av ”skittent”
spill, lureri, manipulasjon
forekommer. Samarbeid dreier seg mest om seg om å utnytte
eller å bli utnyttet. Seier og tap er et tema.
5. Krigstilstand
Åpen krig, man ønsker å ødelegge motparten, vinne totalt, undertrykke.
Dette er hauk over hauk. Man forsøker å dominere
hverandre. Den som får makten rår uinnskrenket over den andre.
Jeg tenker det kan være fruktbart å ta i bruk helse-begrepet på relasjoner. Relasjoner kan betraktes som en helhet i seg selv. Når en relasjon blir syk, så handler det ikke nødvendigvis om at partene er syke. Det er fullt mulig å være en del av an syk relasjon i en sammenheng og en frisk relasjon i en annen sammenheng. Men selvsagt er det slik at vi alle har noen tilbøyeligheter, som ofte kan få avgjørende betydning for hvordan relasjonen utvikler seg.
En helsemessig sunn relasjon er en relasjon som gir positivt utbytte for begge parter. Det behøver ikke nødvendigvis være like stort utbytte for alle parter. Men store skjevheter her vil sette relasjonen under press. Og selvsagt kan dette variere og vi får bølgedaler hvor det også er belastninger. Men dersom en eller flere parter i relasjonen belastes på en sånn måte at det gir skade, så snakker vi om en syk relasjon. Da er det vesentlig å erkjenne det, og adressere det slik at det ikke medfører skader.
Dersom vi skulle måle kvaliteten på relasjoner må vi spesifisere noen karakteristikker som beskriver dette. Overordnet finner vi to viktige karakteristikker:
1) Nærheten i relasjonen.
Jo nærmere relasjonen er, desto mer verdifull anser vi den for å være. Typisk
nære relasjoner er mellom
par og mellom foreldre
og barn, mellom
søsken. Så har vi mellom nære
venner. Dette er relasjoner som hvert enkelt menneske er dypt avhengig av.
Men hvor nær relasjonen kan bli, avhenger av symmetri og en rekke andre
karakteristikker. Den klareste indikasjonen på en nær relasjon er at man kan gråte
sammen, og være sårbare
sammen. Men da er det også slik, at det er lavere terskel for at våre
skyggesider dukker opp. Det gjør relasjonen i seg selv sårbar, og det utgjør en
risiko i relasjonen. Det at vi til tider ser hverandres verste sider, ja lar
det gå ut over hverandre kan medføre at rasjonen flipper over fra kjærlighet
til hat. Derfor kreves det kognitiv mobilisering, hvor man utøver respekt i den
hensikt å vedlikeholde god helse i relasjonen. Men dette medfører som sagt
risiko, og det er slett ikke alle som er villig til å risikere dette. For et
brudd er en svært alvorlig belastning for de fleste.
2) Balansen i relasjonen (symmetrisk kontra asymmetrisk)
Vi mennesker har en spontan tilbøyelighet
til å rangere oss i forhold til hverandre. Enhver relasjon vil starte
i en sosial kontekst med utgangspunkt i forskjellige hierarkier. I den grad
vi tar dette med oss inn i relasjonen, så fungerer dette destruktivt på
relasjonens helse. Det gjelder både det å la følelse av underlegenhet
eller overlegenhet
prege hvordan vi forholder oss til den andre. Modenhet er å være bevisst på
dette. Det vil si å legge det sosiale spill igjen utenfor, for å oppnå
relasjonens viktigste kvalitet: likeverdighet. Men dette krever kognitiv
mobilisering, og det krever trening. Jeg har den hypotesen at opplevelse av
overlegenhet i en relasjon, øker risikoen for utløsning av narsissistisk
atferd. Se her.
På samme måte utløser følelsen av underlegenhet alarmtilstander som kan medføre
stress, frykt og underkastelse.
Dette er igjen ødeleggende for relasjonens helse. På grunn av dette er det
sjelden man finner nære relasjoner mellom voksne, på tvers av vertikale lag i
samfunnet.
Nå er det viktig å presisere at optimalisering på nærhet og symmetri i alle relasjoner aldri kan være et mål. Det er åpenbart relasjoner hvor avstand er viktig for at relasjon skal fungere. I det sosiale samspill er vi avhengig av at relasjoner bærer preg av den høflighet og respekt som avstand gir. Intuitivt er vi klar over dette og holder derfor naturlig avstand i de fleste relasjoner. Og dette ligger dypt i oss. Vi opplever sjenanse og tilbøyelighet til tilbakeholdenhet eller fremstår med en glansbildeversjon av oss selv. Kvaliteten på disse relasjonene handler om evnen til å utvise høflighet og grunnleggende respekt. Høfligheten kan ha innslag av inkompatibilitet på grunn av kultur. Derfor er det vesentlig å ha menneskeverdet i bunn, dertil utviklet modenhet. Så fungerer det likevel. Det er forresten interessant å se hvordan vår biologiske tilbøyelighet til høflighet settes ut av spill når vi er over i den digitale verden. Dette medfører utfordringer som har kommet bardus på oss.
Men, som sagt er mennesket avhengig av nære relasjoner. Mangel på nære relasjoner medfører ensomhet. Vi kan godt være ensomme selv om vi ikke er alene. Da handler det nettopp om sulteforing på nære relasjoner. Her er mitt forslag på noen kvaliteter som påvirker helsen i nære relasjoner:
1) Likeverd
Dette ligger i bunn i form av et modent reflektert forhold til menneskeverd
2) Respekt
Det er slik at jo nærere relasjonen er, desto større er risikoen for at
respekten undergraves. Dersom respekten forsvinner, er relasjonen egentlig
ødelagt. Det kan bli vanskelig å reetablere den.
3) Tillit
Tillit handler om tre plan: Kompetanse, velvilje og integritet. I denne
sammenhengen er det de to siste som er viktig. Oppstår det tvil på noens
velvilje eller integritet, så er tilliten under press. Tapt tillit er også
ødeleggende for relasjonen.
4) Lojalitet
Dersom vi ønsker en nær relasjon, så er lojalitet vesentlig. Det betyr at man
er trygg på at man ikke faller hverandre i ryggen, ikke baktaler eller
utleverer hverandre. Dette gjelder også om relasjonen skulle falle fra
hverandre eller bli uvenner. Lojaliteten kan ikke være betinget. For da er det
ikke lojalitet.
5) Solidaritet
Man står opp for den andre når utfordringen er der.
6) Åpenhet
og toleranse
Åpenhet betyr at man mobilisere vilje
til å forstå hverandre, og at man mobiliserer
toleranse for hverandres
forskjellighet. Dette handler igjen om respekt og menneskeverd.
7) Gjensidighet
Det vil alltid være et nytte-forhold relasjonen. Som tidligere nevnt vil det
alltid være slik at noen er mer til nytte enn andre. Men det er veldig viktig
at man ikke slipper en slik ubalanse for langt. Vi har alle behov for å føle
oss nyttige. Så vi må ikke være redd for å hverken tilby, ta imot eller spørre
hverandre etter store og små tjenester. Dette er en del av det som knytter
relasjonen sammen. Dette må selvsagt balansere slik at man ikke utnytter
hverandre.
Relasjoner har et typisk inkrementelt
utviklingsforløp. Det vil si at prosessen har kaotiske
innslag. En relasjon utvikler seg typisk som en vekselvirkning
mellom aktørene. Den utvikler seg og endrer karakter gjennom selve
interaksjonen mellom partene. Det vil si at selve prosessen påvirker den videre
relasjonen som igjen påvirker den videre prosessen. Vi snakker altså her om en selvforsterkende
tilbakekobling som kan gå både i positiv og negativ retning.
Det er derfor at et
første møte mellom mennesker kan få avgjørende betydning for kvaliteten på
den videre relasjonen. Videre kan de oppfatninger vi danner oss av «den andre»,
utvikle seg til en
selvoppfyllende profeti. Det vil si at relasjonene i seg selv kan påvirke
hvilke roller vi får i forhold til hverandre. Og etter hvert som dette «går seg
til» vil vår tendens til å sortere eller «båse» hverandre, bekrefte
seg selv. Dette er bakgrunnen for det jeg kaller for sosial
definisjonsmakt, hvor det dominerende individet påtvinger den svakere en
uønsket rolle, som passer inn i den dominantes virkelighetsunivers.
Et eksempel kan være den prosessen som har utgangspunkt i lagspill, men hvor en av partene går over til konkurrerende samspill. Etter hvert som dette blir åpenbart for den andre parten vil denne forsøke å unngå å bli utnyttet. Likeverdet svekkes og det blir etter hvert et spørsmål om å utnytte eller å bli utnyttet. Skittent spill kan være umulig å overvinne med det gode, og kanskje svarer motparten med samme mynt. Man går inn i et våpenkappløp i bruk av virkemidler. Mistanker og mistillit blir bekreftet gjentatte ganger. Dersom det ikke ender med at en av partene trekker seg, eller total seier for en av partene kan dette ende i en åpen krigstilstand, hvor prosessen eskalerer til en åpen konflikt med der tilhørende de virkemidler man måtte få tilgjengelig. Et slikt forløp har en viss grad av irreversibilitet over seg.
Men noen ganger kan plutselige tilfeldige hendelser snu ting opp ned. I hjembygda vår var det to naboer som lå i mer eller mindre konstant nabokrangel. Begge var like kreative, både i sin banning og andre kreative uttrykk. Og slik gikk dagene inntil den dagen da huset til den ene av dem brant ned til grunnen. Da skjedde det uventet at den andre naboen forbarmet seg over den uheldige. Han tok seg av dem og gav dem klær og husly. Konflikten stakk ikke dypere enn at når det gjaldt, så stod de sammen. Min refleksjon på denne hendelsen er at den åpnet en ny arena for samspillet mellom de to naboene. Husk at i en slik konflikt så vedlikeholdes konflikten av konstante mistolkninger eller overtolkninger av hverandre. Her åpner det seg en arena hvor godhjertethet kan serveres uten at det kan mistolkes. Og det ser ut til at det var akkurat dette, naboen benyttet seg av. Endelig fikk han muligheten til å vise frem en annen side ved seg selv. Og det kunne han gjøre uten at det ble tolket i verste mening, og det løste opp verkebyllen mellom dem.