Tilbøyelighetenes diffuse natur
Individets manifestering av en tilbøyelighet kan sies å ha fire faser:
1) Triggerfasen, det er de forhold som utløser emosjonen
2) Emosjonen i seg selv og opplevelsen av denne
3) Individets respons på emosjonen
4) Evnen til å huske hendelsen (utvikling av verdier).
Denne er ikke tema i dette dokumentet.
Min forestilling er at emosjonen i seg
selv er en nokså rigid funksjon. Det vil si at styrken nok kan variere men tror
jeg at emosjonen kan gjenkjennes på at den har sin opprinnelse i bestemte deler
av hjernen. Det kan være flere områder. Og den utløser de samme reaksjoner i
form av hormonproduksjon (hypothalamus) og nerve signaler til andre deler av
hjernen og til kroppen. Den utløser hjernens systemer for enten behag eller
ubehag alt ettersom om dette er noe som skal oppmuntres eller unngås. Når
individet bevisst eller ubevisst opplever emosjonen vil dette produsere en
respons. I de tilfeller hvor selvkontrollmekanismer
ikke kveler responsen vil den manifestere seg i individets atferd.
Den diffuse naturen handler om at triggerne, altså det som utløser emosjonen og
responsen er forholdsvis diffuse mekanismer. For å ta triggingen først. Vi må
være klar over at dette i utgangspunktet ikke er noe velutviklet kognitivt system, heller ikke
noe ferdigprogrammert informasjonssystem. Over tid har det utviklet seg en
mekanisme som trigger emosjonen i situasjoner der det i gjennomsnitt har gitt
reproduksjonsmessig suksess. Om triggeren er for spesifikk medfører det risiko
for at den ikke utløses når det er lønnsomt. Om den er for generell vil
individet bruke alt for mye energi «falske alarmer». Følgelig er der en
naturlig balanse. Og denne balansen er sannsynligvis noe midt i mellom.
Utløsermekanismen vil altså trigge i situasjoner som til en viss grad ligner.
Alle slike emosjonelle mekanismer er utviklet lenge før mennesket kom med sine
overdimensjonerte kognitive ressurser. Mangelen på kognitive ressurser vil
nødvendigvis gå ut over presisjonen på triggeren.
Om man tar et spedbarn og legger det til noe som ligner noe varmt mykt, vil det utløse en respons som søker etter brystet. En katt som opplever tryggheten i matmors fang vil begynne å tråkke med beina, det er den samme responsen som kattunger har når de klemmer på mammas pupp. Vi mennesker føler ikke omsorg bare for våre egne barn, men for alt som ligner inkludert dyr. Og vi ser dette for andre dyr også.
Gevinsten av å utvikle et kognitivt system opp på denne mekanismen er todelt:
1) Tilpasse de emosjonelle utløsermekanismene slik at de er mer
kompatible med individets konkrete utfordringer.
Konkret betyr dette er at informasjon om individets oppfatning av virkeligheten,
på et høyere nivå, også distribueres til utløsningsmekanismene, som dermed blir
langt mer intelligent i sin måte å reagere på. Men vi må ikke gå i den fellen å
tro at vår oppfatning av virkeligheten er det eneste som styrer
utløsermekanismene. Ta et konkret eksempel: Sjalusi:
mannen får vite at kona overnattet hos en mannlig kollega, i forlengelsen av
julebordet. Dette er et faktum. En datamaskin ville registrert det og gått
ufortrødent videre i prosessen. Det er også en nærliggende slutning at dette
gir stor sannsynlighet for at kona er utro. Og igjen, ja en intelligent
datamaskin med kunnskap nok, kunne godt ha kalkulert denne sannsynligheten, for
så å gå ufortrødent videre i prosessen. Det er intet i denne prosessen som
sier: Dette vil, jeg ikke, dette er ubehagelig for meg, dette er ikke ønskelig.
Ingen informasjon om dette. Men langt fra dypet er det en utløsermekanisme som
også «ser» og trigger på det som ligner nok. Over utallige generasjoner har den
blitt finslipt til å trigge organismen til å forsvare seg mot at partneren har
sex med noen andre. Hvordan gjør den det? Den trykker på knapper for frykt og
aggresjon. Det utløser en strøm av signalstoffer i hjernen som driver individet
til handlinger som forhindret akkurat det. De som ikke hadde slike mekanismer,
de som ikke føler noe i en slik situasjon. De ble ikke våre forfedre. Vil en
slik utløser slå til, selv om kona er sterilisert? Selvsagt. De kriteriene som
trigger dette er på ingen måte utviklet for å ta med noe slikt i betraktningen.
Hverken sterilisering eller kunnskap om sterilitet er noe biologiske organismer
har forholdt seg til i evolusjonens historie. Individets fokus retter seg mot
sex og relasjoner. Dette er belønningssystemenes nedslagsfelt. Reproduksjon
er det biologiske resultatet av dette, men det har ingen nødvendig sammenheng
med tilhørende belønnings/straffesystem.
2) Implementere mer fleksible innovative løsninger.
Det pådrivet som affekten skaper driver individet til
å lete etter måter å løse utfordringen på. Det er også logisk at den
løsningen individet kommer opp med, må være fleksibel i forhold til de konkrete
utfordringer individet møter. Rent
instruktive forprogrammerte løsninger er som regel inkompatible med den
konkrete utfordringen. Altså, individet vil instinktivt vite at dette er noe
ønskelig eller ønskelig, men for å finne den optimale respons må individet ty
til egne kognitive
ressurser. Og den kognitive funksjon har mulighet både til å kvele
impulsen, dempe den, eller komme opp med handlinger. Dette kan også være basis
for det mentale fenomenet som Sigmund Freud kalte forskyvning.
Hvis en ikke kan få det primære begjærte objekt så søker man tilfredsstillelse
i noe som ligner. Til dette trenges også kognitiv kapasitet.
Samlet vil altså tilbøyelighetene opptre
diffust og dermed også forholdsvis vanskelig å forutsi. Det er også en viktig
nyansering i dette at menneskets handling eller atferd ikke er nedarvet i seg
selv. Det er mekanismene som ligger bak som er nedarvet. Men retningen på
atferden styres av emosjoner som i sin tur er nedarvet.
Det er også verdt å merke seg at tilbøyelighetenes diffuse natur også gir
evolusjonære muligheter på den måten at tilbøyeligheter kan bli brukt på nye
måter og at nye mekanismer kan utvikle seg på basis av tilbøyeligheter som i
utgangspunktet hadde andre funksjoner. Vi har altså en evolusjonær
fleksibilitet i dette som jeg tror blant annet har medført muligheten for
etablering av flokkstrategier
og sosiale tilbøyeligheter.