Tillit
Temaet her dreier seg i hoved sak om tillit til oppfatninger eller forestillinger. Tillit til andre mennesker er tema her. Det influerer også på dette, fordi tillit til «budskaper» ofte styres av tilliten til den som formidler.
Det er vanskelig å definere tillit uten bare å ty til synonymer av typen «å stole på». Kanskje kan man si at tillit er det som styrer i hvilken grad man tar noe inn over seg og lar det opptre som premisser for beslutninger, handlinger og standpunkter. En annen måte å si det på er at tillit utrykker sannsynlighetsverdiene i beslutningsregnskapet. Oppfatninger og konsekvenser assosieres med tilhørende sannsynligheter.
Det er viktig å understreke at det finnes to typer tillit. Det er:
1) Den kritiske tilliten
Den kritiske tilliten handler om en tillit som etableres gjennom fornuft
og erfaring. Et eksempel på dette kan være ip-teorien.
Men det beste og mest fremtredende eksempel er selvsagt vitenskapen.
Vitenskapen har et ideal om å kunne skape tillit til kunnskap
gjennom kritisk bruk av fornuften og erfaring.
2) Den naturlige tilliten
Den naturlige tillit er en egenskap som har utgangspunkt i medfødte
disposisjoner. Det nyfødte barn er ute av stand til noe kritisk tenkning.
Derfor er det totalt avhengig av en grunnleggende tillit til erfaring og egen
mental aktivitet for å kunne fungere. Den medfødte tillit er en del av
erkjennelsens startkapital for i det hele tatt å kunne komme i gang med den
kolossale oppgaven det er, å skulle kunne skape orden i det informasjonskaoset
som hjernen blir bombardert med. En annen viktig del av denne startkapitalen er
det Immanuel Kant kalte for «anskuelsesformer».
Men det er ikke slik at den naturlige tilliten forsvinner etter hvert som evnen
til kritisk tenkning øves opp. Naturlig tillit er noe vi har med oss hele
livet. Det er flere grunner til det. For det første er hjernen i konstant
underskudd på relevant informasjon i forhold til de utfordringer vi utsettes
for. Om vi skulle kjenne på denne usikkerheten ville vår beslutningsevne
reduseres dramatisk. Ofte er det bedre å ta
en feil beslutning enn å ta ingen beslutning.
Det andre forholdet er at kritisk tenkning er en energimessig kostbar
aktivitet. Det er ikke noe vi
er programmert til å drive med i tide og utide. Dette slår ut på flere
måter. For det første husker vi tidligere bedømminger slik at vi slipper å
gjennomgå hele prosessen på nytt. For det andre kan premisser som
logisk må ligge til grunn for våre slutninger befinne seg utenfor våre
bevisste vurderinger. Dette er et av de mest kjente hull i vår vurderingsevne
som retorikere
vet å utnytte. For det tredje benytter
vi oss flittig av andres bedømminger. Dersom mange rundt oss uttrykker den
samme oppfatningen,
tar vi den
gjerne til oss ukritisk. Det samme gjelder personer
vi har spesielt god tillit til. For det fjerde forsyner den selvsikre
hjerne forestillingene med en overdose tillit. Denne (ofte ubevisste)
strategien er svært lønnsom i det
sosiale spill fordi vedkommende da fremstår som selvsikker. I det sosiale
spill er det ofte ren retorikk som gjelder. Det er viktigere å få rett
enn å ha rett. I tillegg kan vedkommende fokusere all mental energi på
spillet i seg selv. En annen variant av det samme handler om motviljen i
forhold til å bli belært,
som jo i det sosiale spill tolkes som en ydmykelse.
En interessant digresjon om naturlig tillit er at jeg tror den kan være
lokalisert et sted i hjernen. Om så er tilfelle ville hjerneforskere teoretisk
kunne måle i hvilken grad vi naturlig stoler på en påstand vi får servert. Det
vi vet så langt er at hormonet oxytocin spiller en sentral rolle i forhold til
opplevelse av tillit- Oxytocin er også kalt for kjærlighetshormonet. Det er et
hormon som også er involvert i amming. Her produserer både mor og barn hormonet
og barnet får det i tillegg gjennom morsmelken. Dette skaper en sterk binding
mellom de to. Seksuell orgasme er også en prosess som utløser produksjon av oxytocin.
Det skaper en sterk binding mellom partnerne. Da er det ikke unaturlig at man
også finner hormonet involvert i både empati og
tillit. Sannsynligvis påvirker dette også hvordan vi reagerer på andres
formidling av sine meninger
og oppfatninger.
Vi har nok langt større åpenhet dersom vi i utgangspunktet har tillit til det
mennesket som formidler dette.
Høy tillit til egne oppfatninger skaper mulighet for god beslutningsdyktighet og suksess i det sosiale spill. Men det kan fort gå på bekostning av åpenhet og nysgjerrighet. For jo mer sikker man er på egne forestillinger desto mindre interessant er det å bruke tid og energi på å sette seg inn i andre vinklinger. Dette medfører fare for tunnelsyn, arroganse og konservatisme. Dette forholdet at det sosiale spill fremelsker strategier som kan gi tunnelsyn representerer nok en av de vesentlige faktorer i forhold til større organisasjoner tendens til irrasjonalitet.